Du är här: Hem PRESSMEDDELANDE Hans Lindström dömd till 1,5 års fängelse

Hans Lindström dömd till 1,5 års fängelse

– Den största skandalen i svensk musikhistoria har nu äntligen fått sitt slut. Efter en sju år lång process måste jag säga att det var på tiden, säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik (även ordförande i SAMI) belåtet.

Stockholms tingsrätt meddelade på fredagen 21 februari att SAMI:s sparkade vd Hans Lindström dömts för grov trolöshet mot huvudman och försvårande av skattekontroll till fängelse i ett år och sex månader samt ett skadestånd på 24 546 842 kronor. Dessutom ska Lindström ersätta SAMI 2,5 miljoner kronor i rättegångskostnader.

Hans Lindström var vd för SAMI, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, från 1996 till september 2006, då han avskedades av SAMI:s styrelse. Hans Lindström polisanmäldes i början av 2007 och åtalades 6 februari 2013 för grov trolöshet mot huvudman.
– Det är självklart mycket glädjande att tingsrätten kommit till samma slutsats som vi inom SAMI gjort sedan länge – det vill säga att Hans Lindström har gjort sig skyldig till grov trolöshet mot huvudman, säger Jan Granvik.
– Och det är särskilt tillfredställande att den förlikning som en majoritet av SAMI-styrelsen ingick med Hans Lindström 2010 – en förlikning som Musikerförbundets SAMI-ledamöter reserverade sig emot – nu ogiltigförklarats av Tingsrätten.

Det är sju år sedan dåvarande vd:n Hans Lindström avskedades, och sedan dess har SAMI arbetat hårt för att säkerställa ekonomiska rutiner och återhämta verksamheten. Idag är SAMI:s ekonomi stabil och vilar på en solid grund. Fokus ligger på att fortsätta att öka intäkterna för de anslutna artisterna och musikerna.
– I och med domen i brottmålet lägger vi nu en svår period bakom oss. SAMI:s styrelse och ledning har med hårt arbete lyckats vända ett mycket allvarligt läge. Vårt fokus ligger nu på att utveckla SAMI och ta oss an de nya utmaningar som det digitala musiklyssnandet innebär. Jan Granvik avslutar:
– Rättighetshavarna har fått upprättelse!

Se även SR Kulturnytt

Mer information: