Du är här: Hem PRESSMEDDELANDE Musikerförbundet stämmer skivbolag för musik på Spotify

fredag19 april 2024

Musikerförbundet stämmer skivbolag för musik på Spotify

– Bolagen har använt villkoren i gamla avtal som gjordes innan den “digitala eran” och menat att man kan applicera dessa vid utgivning via streamingtjänster.
– Detta menar vi är rättsvidrigt – nya förutsättningar och nyttjanden kräver rent rättsligt nya avtal, säger Per Herrey, förbundsjurist på Musikerförbundet.

Frågorna om nyttjanden av artisternas inspelningar – och ersättningsvillkoren för dessa i den digitala miljön – är inte tidigare prövade i svensk domstol.

De berörda artisterna är Lädernunnan och Johan Johansson där två separata stämningar är riktade mot MNW Music AB, Tryggve Johansson (dansbandet Jigs) mot Warner Music AB och Lina Nyberg och Rigmor Gustafsson med gemensam stämning mot Naxos Music AB.

– Att bolagen ger ut gamla inspelningar olovligen på Spotify, som man redan tjänat oerhört mycket pengar på, och dessutom behåller 90 till 95 procent av intäkterna är fullständigt orimligt. Musikerförbundets ordförande Jan Granvik fortsätter:
– Bolagen måste bidra till att skapa en bransch som förtjänar omvärldens respekt och förtroende.

För ytterligare info:

Per Herrey