Du är här: Hem AKTUELLT Våra krav på Svensk Scenkonst i avtalsrörelsen 2017

lördag20 april 2024

Våra krav på Svensk Scenkonst i avtalsrörelsen 2017

Avtalsrörelsen 2017 är igång. Tidigare i veckan lämnade Musikerförbundet sina krav till Svensk Scenkonst – arbetsgivarorganisationen för teatrar, konsert- och operahus och regionorkestrar – inför det nya kollektivavtalet som ska vara på plats den 1 april.

Löneökningar på 2,8 procent

Liksom de andra LO-förbunden kräver vi löneökningar på 2,8 procent i årets avtalsrörelse, men som lägst 672 kr per månad vid heltidsanställning. Det gäller även lägstalönernas höjning och ersättningarna i avtalets övriga delar, inklusive semesterlönen.

Ett utvidgat frilansavtal

Många konserthus och teatrar har idag utökade uppdrag. Ett slags scenkonsthus har uppstått med ett brett utbud av gästspelande akter inom en mängd genrer, från rock till stråkkvartett.

I våra kollektivavtal för symfoni-, teater-, opera- och länsmusikorkestrar är frilansaren inne i ensemblen och har betalt både under repetitionerna och vid framträdandena. Det innebär att lönen för själva konserten är lägre, och musiker som kommer med sitt eget inövade program och i princip bara behöver en soundcheck för att genomföra spelningen borde ha mer betalt än så.

Därför har Musikerförbundet meddelat Svensk Scenkonst att frilansavtalet för frilansare i fria musikgrupper som uppträder med en färdigrepeterad repertoar måste utvecklas och utökas. Vi drev frågan redan förra året och vissa arbetsgivare gick oss till mötes. Nu vill vi se det permanentat i en överenskommelse som ska gälla över hela Svensk Scenkonsts avtalsområde.

Under våren ska vi även förhandla fram nya avtal med SR, SVT och UR.