Du är här: Hem AKTUELLT Två generationer studiorävar firades på Nalen

onsdag24 april 2024

Två generationer studiorävar firades på Nalen

Studioräven 2017

Musikerförbundets hedersutmärkelse Studioräven delades ut på Nalen den 13 februari. Pristagarna Peter Ljung och Bertil Lövgren fick ta emot publikens hyllningar, 50 000 kronor var och en litografi av Lasse Åberg.

Årets Studiorävenpristagare har aldrig mötts i inspelningsstudion eller musicerat ihop, de tillhör olika generationer och genrer. Trumpetaren Bertil Lövgren arbetade som intensivast på 60–80-talet för att sedan fokusera mer på jazzmusik medan Peter Ljung dominerade studiovärlden på 80–90-talet. Tillsammans täcker de in ett halvt decennium i inspelningsstudion och har spelat med de flesta svenska artister, från Monica Zetterlund och Cornelis Vreeswijk till Pernilla Wahlgren och Magnus Uggla.

Tusentals låtinspelningar

När konferencier Richard Herrey kallade upp rävarna i tur och ordning och gav dem en prischeck på 50 000 kronor och en litografi av Lasse Åberg kunde ingen av dem svara på frågan hur många inspelningar de medverkat på. SAMI:s listor visar dock att Bertil Lövgren har 1155 titlar i bagaget och Peter Ljung 4877.

Musikerminnen

Peter Ljung fick bland annat sällskap på scen av Lasse Holm som delade med sig av minnen från 80-talets turnéliv där man slöt en pakt om att inte låta någon sova ifred i bussen. Det visade sig att pristagaren också hade ett förflutet med kvällens konferencier; exempelvis kan han höras på "Diggi loo diggi ley" och andra hitlåtar med bröderna Herrey.

Bertil Lövgren berättade hur han började som dragspelare men växlade över till trumpet. I mitten av 60-talet började jobben strömma in och sedan rullade det bara på i decennium efter decennium med både studiojobb och jazzkarriär.

Som Dizzy Gillespie i högform

Bakom scenen sade Bertil Lövgren blygsamt att han hållit på i många år "så det är nog några i min generation som känner till mig, och så är det väl några nya också som gillar den typ av jazz jag spelar".

Kollegan Lennart Åberg från Radiojazzgruppen är mer översvallande. I ett gratulationsmail skriver han att han det unika med Bertil är att han excellerar både som lead-trumpetare och solist. Särskilt minns han en inspelning med musik av Carla Bley från 1978 där Bertil Lövgren spelade ett solo på "högsta världsnivå" som bara kan jämföras med en Dizzy Gillespie i högform.

Studiorävarna spelade

Prisutdelningen slutade traditionsenligt med att studiorävarna intog scenen med sina respektive band och bjöd på några av sina favoritstycken. Bertil Lövgren spelade bland annat en blues av Sonny Rollins. Peter Ljung bjöd på Björn J:son Lindhs "Brusa högre lilla å" och ett knippe andra låtar.

Fortsätter jobba

Nu är studioeran förbi men definitivt inte musicerandet. Peter Ljung berättar att han "lirar konstant med Janne Schaffer" och räknar upp inplanerade konserter med både symfoniorkester och jazzband. "Plus att jag sitter och jobbar i studion, det gör jag alltid."

Bertil Lövgren tar det lite lugnare nuförtiden även om han har en del jazzjobb på gång, men han övar hela tiden: "Man måste alltid hålla sig igång för att vara beredd."