Du är här: Hem AKTUELLT Musikerförbundet sympativarslar till stöd för HRF

fredag29 mars 2024

Musikerförbundet sympativarslar till stöd för HRF

Sympativarsel till stöd för HRF
Avtalssekreterare Thomas Bjelkerud och förbundsordförande Jan Granvik lämnade in varslet.

Hotell- och restaurangfacket (HRF) är redo att gå ut i strejk för att deras sämst avlönade medlemmar ska få en extra löneökning. Musikerförbundet står bakom dem i kampen och sympativarslade idag till stöd.

Låglönesatsningen, LO-samordningens överenskommelse om ett extra påslag för dem med en månadslön under 24 000 kronor, är nödvändig för att uppnå jämställda löner på sikt. Satsningen har redan gått igenom i industrins avtal och att arbetsgivarna inom den generellt sett lågavlönade hotell- och restaurangbranschen inte går med på kravet är förvånande.

"Det är en viktig princip. Hela LO står enat och alla förbund driver kravet", säger Musikerförbundets avtalssekreterare Thomas Bjelkerud. "Många av våra medlemmar arbetar på samma arbetsplatser som HRF:s medlemmar och ska inte kunna tvingas att utföra HRF-medlemmarnas arbetsuppgifter. Detta varsel omfattar inte framträdande av musiker och artister utan avser de av våra medlemmar som eventuellt arbetar inom HRF:s område, till exempel i kök och servering."

HRF varslade om stridsåtgärder den 5 april när förhandlingarna om nytt kollektivavtal med Visita strandade.

Musikerförbundets sympativarsel berör förbundsmedlemmar som arbetar på de företag och med de arbetsuppgifter som omfattas av Hotell- och restaurangfackets stridsåtgärder. Åtgärderna gäller på samma sätt som för HRF:s medlemmar och träder i kraft den 21 april klockan 15.

Läs varslet i sin helhet här (pdf).

Platser

Gävle
Hotel Scandic CH Gävle, Nygatan 45
Hotel Scandic Väst, Johanneslötsvägen 6

Har du frågor om vad som gäller för dig? Om du jobbar på något av ställena på listan (men inte i funktionen musiker eller artist) och har frågor om varslet, maila avtalssekreterare Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. . Ange vilken arbetsplats du jobbar på.