Du är här: Hem MEDLEMSSERVICE Anställningstrygghet Riksminimitariff

torsdag18 april 2024

Riksminimitariff

Musikerförbundets riksminimitariff är vår rekommendation för lägstanivån på gage och andra ersättningar för frilansande musiker, artister och övriga verksamma på området när man tar ett engagemang hos arrangörer utan kollektivavtal eller väljer att fakturera.

Riksminimitariffen är framtagen för att motverka lönedumpningen i branschen och anger den absolut lägsta acceptabla ersättningsnivån. Ingen musiker i landet är värd mindre än vad tariffen anger. Men nöj dig inte med det när du förhandlar om du tycker att ditt marknadsvärde är högre än så.

Ladda ned riksminimitariffen som gäller från 1 juli 2017

Ladda ned riksminimitariffen som gäller fram till sista juni 2017.

Egenföretagare missar kollektivavtalets förmåner

Du som fakturerar uppdragsgivaren hamnar utanför kollektivavtalets förmåner och det sociala skyddsnätet i stort. Därför bör du se till att ha extra ekonomiskt utrymme på fakturan för semestererättning och annat som vanligtvis regleras i lagar och kollektivavtal. Arbetsmarknadsförsäkringar och tjänstepension, som också ingår i kollektivavtal, bör du ordna för egen del genom att teckna Företagares egen försäkring.

Läs mer under Försäkringar för företagare.

Bli F-medlem och koppla på tjänsten Företagsservice

Om du är företagare med enskild firma kan du bli F-medlem (företagsmedlem) och få tillgång till tjänsten Företagsservice. Då får du företagssupport, möjlighet att teckna förmånliga försäkringar och rabatterad juridisk service.

Du har samma rättigheter och skyldigheter som andra medlemmar i förbundet, men med fördelen att avgiften till Företagsservice är avdragsgill.

Läs mer om Företagsservice och F-medlemskapet.