Du är här: Hem Söktips (stipendier)

SÖKTIPS

NÄR DU SKA SÖKA STIPENDIER

För den som söker aktivt finns pengar att hämta i stipendiefonder.
I dagsläget finns en mängd olika stipendier att söka för musiker, en del utformade som allmänt understöd och andra mer inriktade på speciella projekt. Merparten av stipendierna är skattefria med några få undantag, till exempel långtidsstipendier från Konstnärsnämnden. Och det finns verkligen pengar att hämta för den som ligger i – 2012 delade de tre största stipendiegivarna Konstnärsnämnden, Musikaliska akademien och Stim ut stipendier på över 30 miljoner kronor. Utöver det finns andra fonder, en del med relativt få sökande, som Ted Gärdestadstipendiet och Albin Hagströms Minnesfond.

NÅGRA RÅD:

• Börja i god tid. Räkna med att det tar tid att göra en bra stipendieansökan. Sista ansökningsdag betyder i många fall att ansökan ska vara på plats hos stipendiehandläggaren den dagen – och att det alltså inte är poststämpeln som gäller.
  • Sök brett. Förutom stipendiefonder inriktade på musik kan det till exempel finnas stipendier för personer i en viss ålder och kommun eller för behövande av olika slag.
  • Sök allt du är behörig att söka – nöj dig inte bara med att söka ett stipendium.
  • Kontakta fonden/stiftelsen. Ring stiftelsen och ta reda på hur de vill att man ska ansöka och vad de går på i urvalet.
  • Lägg tid på själva ansökan. Läs noga vilka kriterier som gäller och sök bara för de ändamål som anges som möjliga alternativ. Stiftelserna måste hålla sig strikt till dessa. Se till att alla blanketter är fullständigt ifyllda. Det är en fördel om ansökan också ser snygg ut.
  • Var tydlig både med vad pengarna ska användas till och vad du själv har för mål. Många stipendier med ett visst ändamål ställer krav på redovisning efter avslutat projekt.
  • Sätt dig på andra sidan. Skulle du själv ha gett stipendium till den här ansökan?

Musikerförbundets stipendiefond delar årligen ut stipendier och studiebidrag. Stipendierna är enligt stadgarna till för att stimulera och underlätta utbildning för kulturfrämjande ändamål inom förbundets verksamhetsområde. Stipendierna har alltså inte karaktären av understöd eller projektbidrag och är heller inte avsedda för instrumentinköp eller liknande. Endast medlemmar i Musikerförbundet kan söka stipendium ur Musikerförbundets stipendiefond.