Du är här: Hem MEDLEMSKAP Vilken hjälp kan jag få?

lördag20 april 2024

Vilken hjälp kan jag få?

När du erbjudits ett nytt jobb eller kontrakt

• Musikerförbundet hjälper dig att granska kontrakt (t ex skivkontrakt) innan du skriver på.
  • Genom förbundets kollektivavtal får du vägledning kring löneanspråk och rådgivning kring annat relaterat till dina villkor på jobbet.
  • Om uppdragsgivaren vill att du fakturerar för spelningen kan du anlita Musikerförbundets faktureringsservice (AMA) och fakturera utan att ha företag.

(Gäller medlemskategorierna A, D och F.)

Fördelar för egenföretagare

Som företagare med enskild firma kan du vara medlem (F-medlem) i Musikerförbundet och få tillgång till tjänsten Företagsservice. Du har samma rättigheter och skyldigheter som andra medlemmar i förbundet, men fördelen är att du kan dra av serviceavgiften i din rörelse. Dessutom kan du teckna en speciell Företagsförsäkring och andra förmånliga försäkringar till din verksamhet.

Om du hamnar i en tvist

Det kan uppstå situationer då arrangören inte betalar ut lön eller ersättningar. Du förväntas kanske jobba ovanligt många timmar i sträck. En bokad spelning avbokas utan någon som helst förvarning. Vad gäller egentligen?

• Musikerförbundet ger dig juridisk hjälp vid tvister och ger information om dina rättigheter enligt lag och avtal.
  • Vi kan också hjälpa dig att kräva in obetalda löner och ersättningar.

(Gäller medlemskategorierna A, D och F.)

Trygghet genom försäkringar

Musikerförbundet har ett antal prisvärda försäkringserbjudanden. En ansvarsförsäkring och olycksfallsförsäkring ingår i medlemsavgiften i kategorierna A, D, S och F (U har en begränsad olycksfallsförsäkring). Dessutom kan du teckna tilläggsförsäkringar som instrumentförsäkring, studio- och musikerföretagsförsäkring, hemförsäkring, liv- och barnförsäkring.

Det fackliga försäkringsskyddet kan ge dig ersättning om du blir sjuk eller skadar dig på jobbet.

Om olyckan är framme hjälper Musikerförbundet dig att tolka de avtalsförsäkringar i kollektivavtalen som kan ge dig eller dina anhöriga ekonomisk ersättning och annat stöd.

Rabatter genom Musikerkortet och andra förmåner

• Du får Musikerkortet, ett medlemskort laddat med förmåner och rabatter på allt från hyrbil, musikinstrument och studiotid till hemelektronik, bensin och friskvård.
  • En rad medlemsförmåner gör det lättare och billigare för dig som själv spelar in och ger ut din musik.

Om du är under 25

• Förbered dig för ditt kommande yrkesliv som musiker genom att bli U-medlem. Du får tillgång till begränsad medlemsrådgivning (ej avtalsservice eller juridisk rådgivning) och möjligheten att sätta dig in i frågor om musikeryrkets arbetsmarknad, musikbranschen, dina rättigheter och kan gå på fackliga kurser.