Du är här: Hem OM OSS Studioräven

Studioräven

Studioraven

Musikerförbundets hederspris

Sedan 2013 ger Musikerförbundet priset till musiker som utmärkt sig i inspelningsstudion, både instrumentalt och med sin förmåga att inspirera och vinna uppskattning hos kollegerna. I juryn sitter studioveteranerna Monica Dominique, Stefan Brolund och Janne Schaffer. Priset består av 100 000 kronor och en litografi av Lasse Åberg,

Historien bakom Studioräven

Studiomusikerna har alltid gjort betydande insatser för svensk musik. Under storhetstiden från slutet av 60-talet fram till tidigt 80-tal var det standard att anlita studiomusiker vid låtinspelningar. På den tiden reglerade Musikerförbundets kollektivavtal med Ifpi, det så kallade grammofonavtalet, bara rättigheterna för fysisk skivutgivning. Avtalen täckte av förklarliga skäl inte de digitala rättigheterna.

När internet så gjorde sitt intåg och inspelningarna från den gyllene eran började distribueras på streamingtjänster och andra digitala plattformar var rättigheterna alltså inte reglerade.

Men 2012 enades Musikerförbundet och Ifpi efter långdragna förhandlingar om att klarera rättigheterna till digitalt nyttjande av låtarna genom att en ersättning på 10 miljoner betalades till förbundet i retroaktiv kompensation. Dessutom fördubblades inställelseersättningen när man arbetar i studion under Musikerförbundets kollektivavtal idag. I och med det löste Musikerförbundet rättighetsfrågan både bakåt i tiden och framgent.

Genom att instifta Studiorävenpriset använder vi idag pengarna till att årligen uppmärksamma en eller två studiomusiker som utmärkt sig i sin livsgärning i musikens tjänst.

Pristagare genom åren

2017: Klaviaturspelaren Peter Ljung och trumpetaren Bertil Lövgren.

2016: Trummisen Roger palm och saxofonisten Ulf Andersson.

2015: Trummisen Douglas Westlund och gitarristen Hasse Rosén.

2014: Sångerskan Liza Öhman och basisten Rutger Gunnarsson.

2013: Pianisten och organisten Kjell Öhman.