Du är här: Hem MEDLEMSSERVICE Försäkringar Instrumentförsäkring

fredag19 april 2024

Instrumentförsäkring

Är du yrkesverksam musiker behöver du en försäkring för ditt instrument om det skulle skadas eller bli stulet. Din hemförsäkring gäller inte instrument som du använder i din yrkesutövning även om de befinner sig i hemmet.

Vare sig du äger dina instrument privat eller via ett företag kan du som medlem i Musikerförbundet teckna denna försäkring för dina instrument och andra tillbehör till en förmånlig premie.

Försäkringen gäller i hela världen och omfattar skador som uppstår på grund av:

• Plötslig och oförutsedd händelse
  • Stöld
  • Brand- och vattenskador
  • Transportskador

VILLKORSÄNDRING!

Nytt villkor för instrumentförsäkringen gäller från 15-02-01: T334:2. Observera att enskilda instrument med ett värde över 100 000 kr måste ha ett värderingsintyg som är högst 5 är gammalt.

Premie

Försäkringspremien baseras på marknadsvärdet på dina instrument – det vill säga instrumentens dagsvärde. Marknadsvärdet kan vara högre eller lägre än instrumentets  nypris. Värderingsintyg/kvitton ska finnas vid eventuell skada.

Instrumentförsäkring privatperson/enskild firma
Årspremie för respektive grupp:

• Elektroniska instrument 2 %
  • Akustiska instrument 1 %

Instrumentförsäkring företag
Årspremie för respektive grupp:

• Elektroniska instrument 4,8 %
  • Violiner, altvioler (ej kontrabas och cello) 0,9 %
  • Noter, skivor, scenkläder, backdrop 1,8 %
  • Övriga instrument 2,4 %

Instrumenten i grupperna ovan är ett urval av exempel.

Teckna instrumentförsäkring

Instrumentförsäkringen ska tecknas av den som äger instrumenten, antingen privat/enskild firma eller företag (andra bolagsformer).

• För privatperson/enskild firma, välj anmälan privat.
  • För övriga bolagsformer, välj anmälan företag.
  • Fyll i pdf:en och mejla till forsakring(at)musikerforbundet.se. Spara den ifyllda blanketten på din dator för framtida uppdateringar.

Skada

Råkar du ut för en skada ska du anmäla den så snart som möjligt till Musikerförbundet som sänder dig en anmälan. Anmälan måste skickas in till Folksam senast inom sex månader annars faller rätten till ersättning.

Anmäl dessutom till polisen om du råkat ut för en stöld eller överfall.