Du är här: Hem MEDLEMSSERVICE Arbetsmiljö

onsdag24 april 2024

Arbetsmiljö

ingimage arbetsmiljo

Våra regionala skyddsombud jobbar för en bra arbetsmiljö

Våra regionala skyddsombud bevakar att arbetsgivaren jobbar för en bra arbetsmiljö. Deras uppgift är att göra arbetsplatsbesök för att säkerställa att musikerna kan framföra sin musik under säkra, trygga förhållanden. Bland annat kontrollerar de förutsättningarna vid in- och urlastning, miljön i loger och på scen, elanslutningar och spotlights, rampanordningar och brandsläckare.

Arbetsgivarna, som har det fulla ansvaret för arbetsmiljön, gör skyddsronder tillsammans med ombuden för att hitta eventuella risker. Eftersom ombuden själva är utövande musiker är de experter med praktisk erfarenhet av hur man skapar välfungerande och säkra arbetsförhållanden.

Skyddsombuden ger också föreläsningar om arbetsmiljö på musikskolor och andra instanser som utbildar framtidens musiker. Där informerar de bland annat om hur man förebygger problem som hörselskador, värkande muskler och långvarig destruktiv stress.

Kontakta Arbetsmiljöenheten

Om du upplever arbetsmiljöproblem på ett spelställe eller någon annan arbetsplats, tveka inte att höra av dig till Arbetsmiljöenheten. All information sekretessbeläggs och du har full anonymitet.

ARBETSMILJÖANSVARIG

VÄND DIG DIREKT TILL DITT SKYDDSOMBUD

Avdelning Öst (Stockholm: ABC-län och Gotland)

Avdelning Mälardalen (Södermanland, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län)

Avdelning Väst (Göteborg och Bohus, Värmlands, Skaraborgs, Hallands och Älvsborgs län)

Avdelning Syd (Skåne och Blekinge län)

Avdelning Mellersta Norrland (Västernorrlands, Jämtlands och Gävleborgs län)

Avdelning Norr (Norr- och Västerbottens län)

Avdelning Dalarna och Avdelning Småland

Bra länkar om arbetsmiljö

Anmäl allvarliga olyckor, tillbud och arbetsskador genom att fylla i Arbetsmiljöverkets och Försäkringskassans formulär på anmalarbetsskada.se.
Arbetsmiljöverket
Arbetsmijlöupplysningen
Prevent

Informationsmaterial för arbetsgivare/arrangörer

Ladda ned foldern Ditt ansvar för musikers arbetsmiljö – Musikerförbundets guide till systematiskt arbetsmiljöarbete (pdf, 657 kB).

Ladda ned dokumentet Egenkontroll för arbetsgivare/arrangör (pdf, 75,3 kB).