Du är här: Hem OM OSS Vår uppgift

fredag19 april 2024

Vår uppgift

Vi är fackförbundet för professionella musiker och artister. Genom facklig och politisk kamp förbättrar vi våra medlemmars upphovs- och arbetsrättsliga villkor och verkar för att musiker och artister ska få en rättvis del av det ekonomiska värde de skapar i samhället. Musikerförbundet grundades 1907 och ingår i LO.

Våra medlemmar är Musikerförbundets styrka. Tillsammans bygger vi en bättre musikbransch genom att

• bedriva ett intensivt fackligt och kulturpolitiskt arbete både regionalt och globalt, på förbundsnivå och med våra samarbetsorganisationer
  • bevaka och förbättra arbetsmiljön på landets spelställen så att ingen musiker ska behöva lida av usla villkor på jobbet
  • slå vakt om gagenivåerna och jobba för rättvisa ersättningar på alla fronter genom tecknande av kollektivavtal, individuella avtalsförhandlingar och lobbying
  • erbjuda tjänster som underlättar yrkeslivet som musiker, från skräddarsydda försäkringar och juridiskt stöd till medlemskap anpassat för branschens många egenföretagare.