Du är här: Hem Uncategorised Stort stöd i Idolkonflikten

söndag05 maj 2024

Stort stöd i Idolkonflikten

Hela LO ställer sig bakom Musikerförbundets beslut om stridsåtgärder mot Fremantle och uppmanar bolaget att slå sig ned vid förhandlingsbordet.

"Trots att Idol drar in stora summor i reklamintäkter till TV4 och är en kassako för FremantleMedia så tvingas Idoldeltagarna att acceptera usla arbetsvillkor och ersättningar som saknar motstycke i arbetslivet i övrigt. Det är oacceptabelt och skulle inte godtas på någon annan arbetsplats. Vi uppmanar nu FremantleMedia att sätta sig ner vid förhandlingsbordet och skriva på ett kollektivavtal. Allt annat vore oanständigt", skriver en enhällig LO-styrelse i sitt stöduttalande.

30 000 kulturarbetare stöder kollektivavtalskraven

Tidigare i veckan protesterade KLYS, som genom sina medlemsorganisationer representerar 30 000 kulturarbetare, mot Idolproduktionens oacceptabla villkor och krävde ett stopp för deltagarnas slavliknande kontrakt.

"De unga lovande artisternas möjligheter att verka professionellt och att kunna försörja sig på sin musik efter produktionen minskar avsevärt på detta sätt", fastlår de på sin hemsida och understryker att "de som skapar och utövar den konst och kultur som vi alla vill ta del av på TV, radio och på internet, måste få skäliga villkor för sitt arbete."