Du är här: Hem PRESSMEDDELANDE Violinisten Ann-Marie Lysell årets Yngve Åkerberg-stipendiat

lördag27 april 2024

Violinisten Ann-Marie Lysell årets Yngve Åkerberg-stipendiat

"Med glädje gratulerar jag Ann-Marie Lysell till Yngve Åkerberg-stipendiet för att hon på ett förtjänstfullt sätt har kombinerat musikerkarriären med uppdraget som facklig förtroendeman", säger Musikerförbundets Jan Granvik.

Juryns motivering

"Ann-Marie Lysell har som musiker och facklig förtroendeman i Sveriges Radios Symfoniorkester på ett osjälviskt sätt stått upp för sina medmusikers rättigheter. Hon har samtidigt, genom sitt vänliga lugn och värdiga integritet, bidragit till god kamratskap inom orkestern, helt i Yngve Åkerbergs anda."