Du är här: Hem PRESSMEDDELANDE Musikerförbundet överens med Svensk Scenkonst om de nya scenkonstpensionerna

fredag17 maj 2024

Musikerförbundet överens med Svensk Scenkonst om de nya scenkonstpensionerna

Pressmeddelande 2015-04-20

Musikerförbundet har idag ingått avtal om nya pensionsregler och omställningsavtal som ska gälla mellan parterna. Avtalet avser tillsvidare- och tillfälligt anställda musiker, korister och repetitörer vid orkester-, musikteater- och teaterföretag samt regional musikverksamhet.

– Vi är glada för att musikerna efter flera års osäkerhet och förhandlande nu äntligen fått ett regelverk att förhålla sig till. Det skapar ökad stabilitet i branschen att arbetsgivarna nu får mer förutsägbara kostnader, vilket naturligtvis även gynnar de anställda musikerna i längden, säger Musikerförbundets avtalssekreterare Thomas Bjelkerud.

Avtalet innebär att även Musikerförbundet anslutit sig till de överenskommelser förbunden inom PTK ingått.

Thomas Bjelkerud, tel: 070-248 40 77