Du är här: Hem AKTUELLT Årets Studiorävar hyllades

lördag04 maj 2024

Årets Studiorävar hyllades

Igår gick årets utdelning av Studioräven av stapeln på Nalen. Sedan 2013 ger Musikerförbundet hederspriset till studiomusiker som utmärkt sig i sin musikaliska gärning och förmågan att inspirera och vinna uppskattning hos sina kolleger.

I år var det trummisen Douglas Westlund och gitarristen Hasse Rosén som prisades för sina insatser med diplom och 50 000 kronor var. Förbundsordförande Jan Granvik kommenterade juryns val:

"Det känns kul att vi har så oerhört välrenommerade musiker som har spelat in så otroligt många låtar, det är nästan ofattbart. Och det är inte bara låtar som ligger i en skrivbordslåda utan de är ju utgivna. Det har sålts massor med skivor som spelas fortfarande och inte bara i Sverige utan över hela världen. Det är ett levande kulturarv."

Galans konferencier Per Herrey kallade Studioräven ett ”tvärtompris” och sade att de som brukar vara i bakgrunden nu sattes i förgrunden. Studiomusikernas vana vid en undanskymd tillvaro till trots fann sig pristagarna snart i att stå i centrum och började berätta om sina karriärer. Flera decenniers musikerminnen vällde fram, från tiden med The Violents respektive The Telstars och åren som extremt verksamma studiomusiker från 60-talet och framåt – sammanlagt har de medverkat på drygt 13 000 inspelningar.

Kvällen avslutades med att Per Herrey frågade om någon i publiken hade lust att jamma med Studiorävarna. Jerry Williams var den förste att anta utmaningen. Sedan följde en kavalkad av vänner och forna kolleger, bland annat Stefan Brolund (bas), Ulf Andersson (saxofon), Janne Schaffer (gitarr), Peter Getz (sång) och Peter Ljung (klaviatur) och stämningen gick snabbt från allmänt uppsluppen till präglad av monumentalt sväng.

Juryns motiveringar

Douglas Westlund: "Douglas Westlund, solid och inspirerande trumslagare med ett brett register och även utpräglad storbandstrumslagare. En av våra mest anlitade studiomusiker med cirka fyra tusen inspelningar på sitt samvete. Stöttepelare i tv-programmet Opopoppa och Notknäckarna, kapellmästare i Alarm Big Band. Gjorde även en singel, Monkey Song, som sångare. Var med när svenska rocken föddes med band som The Telstars och Little Gerard."

Hasse Rosén: "Gitarristen Hasse Rosén startade sin karriär som sologitarrist i The Violents som blev Jerry Williams första riktiga kompband. Var ansedd som den främsta sologitarristen i Stockholm just då. Blev även husgitarrist hos Gunnar Wiklund som inte gärna ville spela in utan att Hasse var med. Med drygt nio tusen titlar är han den mest anlitade studiomusikern någonsin. De flesta av Sveriges dansband har Hasse att tacka för framgångarna på Svensktoppen."

Studioräven-juryn består av Janne Schaffer, Monica Dominique, Ulf Andersson och Stefan Brolund.