Musikerförbundet

08-587 060 00 | Webbmejl  |  Kontakt  | MobilvyLänkar  |  Pressrum  |

MINA SIDOR

Du är här: Hem AKTUELLT Hur slår man igenom i Norge?

torsdag19 september 2024

AKTUELLT

Hur slår man igenom i Norge?

Stein Bjelland

 

När Export Music Sweden arrangerade en snabbkurs i den norska musikmarknaden med föreläsaren Stein Bjelland, som sitter på tjugo års erfarenhet av norsk och internationell musikbransch, gick han igenom vad man ska tänka på för en framgångsrik lansering i vårt västra grannland. Vi har samlat de viktigaste lärdomarna och hans listor över norska branschaktörer, från artistbokare till promotionexperter – många även internationella spelare med utländska samarbetspartners.

 

Marknadsföring och planering är nyckeln

Det självklara grundvillkoret för framgång är att din produkt är bra, men det räcker inte hela vägen. Det släpps mycket ny musik i Norge och att nå fram genom bruset är svårt. Ofta beror det på att det inte finns någon marknadsförings- eller releasestrategi bakom släppet, trots att marknadsföring – speciellt på den digitala arenan – är nyckeln.

Så planera väl och slarva inte när det gäller marknadsföringsplan, releasecykel, budget, mål och marknadsföringsmaterial. En förutsättning för detta är den ack så viktiga researchen.

Det innebär att du måste "göra din läxa" och det finns inga genvägar. Du behöver dels studera och förstå den norska musikmarknaden i stort, dels lära känna din målgrupp och veta hur du ska nå just den. Vilka vill du rikta marknadsföringen mot och var gör du det? Facebook? Snapchat? Papperstidningar? Och hur ska du formulera budskapet?

 

Hitta goda norska hjälpare

Bygg nätverk, samarbeta och utbyt tjänster med norska aktörer. Kanske kan du i din tur hjälpa till att lyfta norska artister i Sverige?

För att skapa effektiv pr behöver du hitta nyckelpersoner bakom bloggar, tidningar, onlinemagasin och radioprogram att skapa goda relationer med.

Ett annat tips är att kontakta konsertlokaler, spelställen, kulturhus och festivalarrangörer för att få ut musiken live.

 

 

Norska musikmarknaden – digital dominans

  • 2014 fanns, enligt Ifpi, 86 procent av marknaden på den digitala arenan.
  • 75 procent av distributionen skedde digitalt förra året (att jämföra med den fysiska försäljningen som låg på 14 procent).
  • Streamingtjänster har tagit över marknaden och kommer att öka ännu mer, i synnerhet som nya aktörer som Tidal och snart även Apples variant gör entré.
  • Åldersgruppen 40 + är på väg att upptäcka streamingens fördelar och är nästa nya stora konsumentgrupp.

 

 

Branschlistor

Promotion/marknadsföring
Hes
Indianer
Mer
Miss fixit
This is pr
ACT entertainment

 

Management

m.a.d.e.
Mer
Brilliance
UFA/Mandelbaum
Ramble on
All access agency
Photograve
Watchtower
Stageway
Waterfall
Heartbeat
Indianer
Playroom
Kulturservice
ACT Entertainment
Artist vision

 

Bokningbolag
Amber booking
Radar booking
Empire artists
Time out agency
Atomic soul
Ramble on
UFA/Mandelbaum
New kicks booking
Mer
Smalltown supersound
ACT Entertainment

 

Promotion
Perfect sounds forever (Bergen)
Trashpop (Kristiansand)
Amber (Oslo)
Radar (Oslo)
Time out agency (Oslo)
Tou scene (Stavanger)
Atomic soul (Oslo)

 

Resurser
musicnorway.no
mic.no
folkorg.no
viser.no
jazzinorge.no
norskbluesunion.no
exms.org
kulturrad.no
phonofile.no
ballade.no
fono.no
brak.no

Få vårt nyhetsbrev

captcha

Följ oss

Håll dig uppdaterad med det senaste från vårt nätverk.

 

FacebookTwitter

S

 

 

 

 

 

 

Om Musikerförbundet

Vi är fackförbundet för dig som jobbar med musik. Genom facklig och politisk kamp förbättrar vi våra medlemmars upphovs- och arbetsrättsliga villkor och verkar för att musiker och artister ska få en rättvis del av det ekonomiska värde de skapar i samhället.

 

 

 

 

 

 

 

 

Om webbsidan