Hur slår man igenom i Norge?
- AKTUELLT
- Publicerad 08 april 2015
När Export Music Sweden arrangerade en snabbkurs i den norska musikmarknaden med föreläsaren Stein Bjelland, som sitter på tjugo års erfarenhet av norsk och internationell musikbransch, gick han igenom vad man ska tänka på för en framgångsrik lansering i vårt västra grannland. Vi har samlat de viktigaste lärdomarna och hans listor över norska branschaktörer, från artistbokare till promotionexperter – många även internationella spelare med utländska samarbetspartners.
Marknadsföring och planering är nyckeln
Det självklara grundvillkoret för framgång är att din produkt är bra, men det räcker inte hela vägen. Det släpps mycket ny musik i Norge och att nå fram genom bruset är svårt. Ofta beror det på att det inte finns någon marknadsförings- eller releasestrategi bakom släppet, trots att marknadsföring – speciellt på den digitala arenan – är nyckeln.
Så planera väl och slarva inte när det gäller marknadsföringsplan, releasecykel, budget, mål och marknadsföringsmaterial. En förutsättning för detta är den ack så viktiga researchen.
Det innebär att du måste "göra din läxa" och det finns inga genvägar. Du behöver dels studera och förstå den norska musikmarknaden i stort, dels lära känna din målgrupp och veta hur du ska nå just den. Vilka vill du rikta marknadsföringen mot och var gör du det? Facebook? Snapchat? Papperstidningar? Och hur ska du formulera budskapet?
Hitta goda norska hjälpare
Bygg nätverk, samarbeta och utbyt tjänster med norska aktörer. Kanske kan du i din tur hjälpa till att lyfta norska artister i Sverige?
För att skapa effektiv pr behöver du hitta nyckelpersoner bakom bloggar, tidningar, onlinemagasin och radioprogram att skapa goda relationer med.
Ett annat tips är att kontakta konsertlokaler, spelställen, kulturhus och festivalarrangörer för att få ut musiken live.
Norska musikmarknaden – digital dominans
|
Branschlistor
Promotion/marknadsföring |
Hes |
Indianer |
Mer |
Miss fixit |
This is pr |
ACT entertainment |
Management |
m.a.d.e. |
Mer |
Brilliance |
UFA/Mandelbaum |
Ramble on |
All access agency |
Photograve |
Watchtower |
Stageway |
Waterfall |
Heartbeat |
Indianer |
Playroom |
Kulturservice |
ACT Entertainment |
Artist vision |
Bokningbolag |
Amber booking |
Radar booking |
Empire artists |
Time out agency |
Atomic soul |
Ramble on |
UFA/Mandelbaum |
New kicks booking |
Mer |
Smalltown supersound |
ACT Entertainment |
Promotion |
Perfect sounds forever (Bergen) |
Trashpop (Kristiansand) |
Amber (Oslo) |
Radar (Oslo) |
Time out agency (Oslo) |
Tou scene (Stavanger) |
Atomic soul (Oslo) |
Resurser |
musicnorway.no |
mic.no |
folkorg.no |
viser.no |
jazzinorge.no |
norskbluesunion.no |
exms.org |
kulturrad.no |
phonofile.no |
ballade.no |
fono.no |
brak.no |