Du är här: Hem AKTUELLT Fair internet for performers

lördag18 maj 2024

Fair internet for performers

fair-internet

Utbudet av streamingtjänster växer stadigt och den digitala konsumtionen av musik har exploderat. Men med nuvarande lagstiftning får artister och musiker en oproportionerligt liten ersättning när inspelningar de medverkat på nyttjas kommersiellt på nätet. Det är dags att stärka deras rättigheter i det nya digitala musiklandskapet genom att uppdatera EU:s lagstiftning till dagens förhållanden så att onlineaktörerna inte kan runda dem.

Därför är Musikerförbundet och vår rättighetsorganisation SAMI (Svenska artisters och musikers intresseorganisation) med och driver den Europatäckande satsningen Fair Internet för att uppmärksamma lagstiftarna på obalansen i dagens ersättningssystem för streamad musik.

Till kampanjinvigningen i Bryssel tidigare i maj kom politiker från hela EU, bland annat den socialdemokratiska Europaparlamentarikern Jytte Guteland som var mycket intresserad av utvecklingen. Arbetet med att påverka unionens beslutsfattare fortsätter på bred front.

En oskäligt låg ersättning för streamad musik slår inte bara mot artister och musiker utan i förlängningen även mot kulturlivet i stort. Och utan dem, heller ingen blomstrande kreativ sektor som injicerar ansenliga summor i EU:s ekonomi.

Var med och skapa opinion genom att skriva under namninsamlingen.
Läs mer om Fair Internet Campaign.

Vilka står bakom Fair Internet FOR PERFORMERS?

FIM (International Federation of Musicians), AEPO-ARTIS (Association of European Performers' Organisations), FIA (International Federation of Actors) och IAO (International Artist Organisation).