Du är här: Hem AKTUELLT Musikerförbundet kritiserar Malmö Lives förfarande

fredag03 maj 2024

Musikerförbundet kritiserar Malmö Lives förfarande

Malmö Live menar att erbjudandet till musiker om att spela gratis på invigningen formulerades felaktigt. De tar tillbaka uttalandet men får fortsatt kritik för sitt agerande.

Inför sin kommande premiärhelg i augusti efterlyste Malmö Live Konserthus musiker och artister som ville vara med och fylla evenemanget med liveframträdanden, men betalt i pengar skulle de inte få. I Sydsvenskan framhöll producent Ditte Nielsen istället möjligheten till exponering.

Massiva protester

Reaktionerna lät inte vänta på sig och efter massiva protester från Musikersverige har konserthuset nu backat och menar att en felaktig formulering skapade en härva av missförstånd. Efterlysningen riktar sig enbart till amatörer, och det var redan från början klart att alla proffsmusiker som framträder ska få betalt enligt kollektivavtal.

När det gäller amatörernas gage tittar de på en ersättning "i linje med Malmö stads övriga liknande engagemang".

Till SVT:s kulturnyheter säger förbundsordförande Jan Granvik:

– Vi tror att det här är en efterhandskonstruktion. Det är ett mycket oseriöst förfarande. Varför ska de alls vända sig till amatörer för att inviga Malmös konserthus? Och hur ska de gradera vilka som ens är amatörer? Vi i facket kommer att gå vidare med det här.

Vem är amatör i dagens musikbransch?

Thomas Bjelkerud, avtalssekreterare på Musikerförbundet, lyfter också frågan hur man överhuvudtaget kan definiera vem som är amatör i dagens musikbransch:

– Musikerförbundet har medlemmar som bland annat till följd av ett ökande antal oseriösa arrangörer fått allt svårare att leva på sin konst. I vissa fall måste de, trots både hög konstnärlig kvalitet och namnkunnighet, numera dryga ut sin budget med arbete inom andra yrken.

Enligt min uppfattning är de, trots dessa bisysslor, i allra högsta grad professionella. När såväl etablerade arrangörer som kommuner erbjuder "amatörer" att uppträda gratis bidrar man till att ytterligare försämra villkoren för en redan hårt utsatt yrkesgrupp.