Du är här: Hem AKTUELLT Musikerförbundets stipendiater 2015

lördag04 maj 2024

Musikerförbundets stipendiater 2015

I år går stipendiet till trummisen Justina Lakin och sångerskan Sirintip "Tippan" Phasuk; två drivna, skickliga och kreativa musiker vars fortsatta förkovran vi vill uppmuntra.

Sirintip "Tippan" Phasuk

Sirintip_Fotograf Erik Goransson_430 px
Foto: Erik Göransson.

Född och uppvuxen i Bangkok, Thailand, flyttade Sirintip "Tippan" Phasuk till Stockholm som elvaåring för att studera musik på Adolf Fredriks Musikklasser.

Tretton år senare är hon nu på väg till New York för masterstudier vid Manhattan School of Music där hon ska studera jazzsång med Gretchen Parlato som huvudlärare. Utöver det är hon i full gång med sin debutplatta under artistnamnet SIRINTIP som släpps våren 2016.

Genom åren har Sirintip bland annat arbetat med Marit Bergman, Niello, Ale Möller, Joel Sebunjo, Ann-Sofi Söderqvist, Neighbourhood, Diego Urbano, Daniel Fredriksson, André Ferrari, Sousou Cissoko, Music is the Weapon, Bill Laurance m. fl.

Justina Lakin

Justina Lakin. Foto: Christian Veltman.
Foto: Christian Veltman.

Sedan sin examen från Musiklinjen på Södra Latin i Stockholm 1988 har Justina Lakin spelat allt från rock, pop, blues, soul, jazz, funk och fusion till alternative, rap, gospel, progressive, musikal och visa.

Under sina 27 år bakom trummorna har hon spelat med många av Sveriges artister, bland annat Babben Larsson, Monica Dominique, Marit Bergman, Magnus Carlsson, Lill-Babs och Charlie Norman.

I april släpptes albumet Girl Talk med orgel-power-trion DLB, bestående av Monica Dominique, Justina och basisten Rigmor Bådal. Nu väntar konserter på ett antal jazzklubbar runtom i landet.

Under 2015/2016 spelar hon i Göran Engmans musikaliska estradshow Sinatra på Uppsala Stadsteater.