Du är här: Hem AKTUELLT Hovrätten gick på Copyswedes linje i Sony-målet

torsdag02 maj 2024

Hovrätten gick på Copyswedes linje i Sony-målet

Idag kom hovrättsdomen i Copyswedes Sony Mobile-mål och det står nu klart att musikmobilen Walkman W715 omfattas av ersättningssystemet för privatkopiering. Detta ligger i linje med den dom i våras där samma sak fastslogs för Iphone.

Domstolen betonar att Sverige ska följa den europeiska lagstiftningen vid privatkopiering och alltså ta hänsyn till upphovspersonernas rätt till rimlig ersättning när deras verk kopieras mellan olika enheter, exempelvis från datorn till mobilen.

"Jag tycker det är bra att domstolen kunnat klarlägga kulturskaparnas rätt till ekonomisk kompensation eftersom deras kreativa arbete är själva grundbulten i en livskraftig, dynamisk musikbransch", säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

Organisationen Copyswede, där Musikerförbundet är medlem, har i uppgift att sköta systemet för privatkopieringsersättning. Jan Granvik sitter i styrelsen.