Du är här: Hem AKTUELLT Musikerförbundet stämmer MNW/Universal – möts i rätten idag

torsdag02 maj 2024

Musikerförbundet stämmer MNW/Universal – möts i rätten idag

Musikerforbundet utanfor tingsratten

Förbundsordförande Jan Granvik, artisten Johan Johansson och förbundets jurist Per Herrey på väg in till förhandlingarna.

Idag möter Musikerförbundet MNW/Universal i tingsrätten för att avgöra det första målet i sitt slag i Sverige. Nu ska det fastslås om skivbolagen haft rätt att lägga ut gamla låtinspelningar på streamingtjänster. I avtalen med de aktuella artisterna står ingenting om digitalt nyttjande, ändå har bolagen distribuerat deras musik på nätet.

"Det här är ett väldigt viktigt och intressant mål. Bolagen gör inte rätt för sig. De reglerar inte sina rättigheter som de ska. De är ute och jagar pirater och själva beter de sig emellanåt som sådana", säger Jan Granvik, Musikerförbundets ordförande. "Det här är oerhört viktigt också av den anledningen att det är många musiker därute som inte har sina rättigheter reglerade i avtal."

Om rätten går på Musikerförbundets linje får branschen en juridiskt fastslagen standard för hur rättigheterna bör regleras, ett led i kampen för att utjämna den skeva maktbalansen till artisternas fördel vid förhandlingsbordet.

I förlängningen bidrar rättsprocessen förhoppningsvis till att spelreglerna på den digitala arenan skrivs om så att artisterna får skäligare villkor, inte minst vad gäller möjligheten att försörja sig på sitt arbete.