Du är här: Hem AKTUELLT Copyswedes vinst i Samsungmålet stärker kulturskaparna

onsdag08 maj 2024

Copyswedes vinst i Samsungmålet stärker kulturskaparna

Tablet-470-px-foto-Ingram
Foto: Ingimage.

Även datorer och surfplattor ska omfattas av ersättningssystemet för privatkopiering. Det fastslog tingsrätten idag när domen föll i målet som organisationen Copyswede drivit mot Samsung för Sveriges kulturskapares räkning.

Rätten konstaterar att datorerna och surfplattorna används för privatkopiering (alltså kopiering av musik och film mellan olika enheter för eget bruk) i en sådan grad att upphovspersonerna också här har rätt till ekonomisk kompensation från den som importerar produkterna. Slutsatsen speglar utgången av tidigare rättsfall där samma sak fastslagits för Iphone och en av Sonys musikmobiler. Att raden av domar till upphovsmännens fördel växer klargör kulturskaparnas rätt att få betalt för sitt arbete när deras verk nyttjas.

"Musikers och artisters prestationer skapar ett stort mervärde för elektronikföretagens produkter och hjälper dem att konkurrera på marknaden. Folk väljer i hög utsträckning sina datorer och surfplattor när de ska lyssna på musik. Därför är det rättvist att vi också kompenseras ekonomiskt för detta", kommenterar förbundsordförande Jan Granvik domen.

Copyswede har i uppgift att sköta systemet för privatkopieringsersättning. Musikerförbundet är en av organisationens medlemmar och vår förbundsordförande Jan Granvik sitter i styrelsen.