Du är här: Hem AKTUELLT Stenkoll på avräkningarna

lördag04 maj 2024

Stenkoll på avräkningarna

Piribauer Stenkoll-pa-avrakningarna 470

När Musikern träffar låtskrivaren och artisten Johan Piribauer är han på blixtvisit i Stockholm. Han kommer från Inlandsbanefestivalen och snart följer spelningar i Norge. Och så har vardagen sett ut för honom de senaste 15 åren. Han har gett ut sex album på eget bolag och varvar skivreleaserna med spelningar. Han lever på sin musik men att han kan försörja sig på den är ingen självklarhet. Förutsättningen är att han sköter allt själv, utan mellanhänder, och ständigt håller koll på att intäkterna stämmer.

– Stim är en fantastisk tillgång för oss artister som skriver egen musik och har under flera decennier utgjort en viktig del av mina intäkter och har de senaste tio åren varit en bidragande orsak till att jag kunnat försörja mig på musik och kultur. Men dusterna med Stim och reklamationerna har varit många då jag många gånger inte fått betalt vad jag har rätt till, och de pengar som skulle ha gått förlorade utan mitt eget engagemang kan räknas i sexsiffriga belopp.

– Nu på senare tid har samma historia börjat upprepa sig även inom online-intäkterna, säger Piribauer som vill dela med sig av sina erfarenheter och inspirera Musikerförbundets medlemmar att hålla samma koll som han.

Men han har inte alltid varit den luttrade kämpen med örnblick och stenkoll, han har lärt sig genom erfarenheter och misstag. När han började sin musikerbana i rock- och punkband hade han ingen aning om att man skulle rapportera spelningarna till Stim. Han spelade på stora festivaler och förlorade massor av pengar på att inte rapportera. Betalningen hamnade istället i någon annans ficka.

– Många som spelar originalmusik rapporterar inte. Man ska ju även göra det om man kör covers, självklart, men framför allt de som kör eget tänker inte på att om de spelar egna låtar är det lika mycket värt som om de skulle spela Beatles- eller Rolling Stones-covers. Men pengarna går till dem själva.

Så grundregeln är att Stim-anmäla låtarna och sedan rapportera alla spelningar. Och om man som upphovsperson märker att betalningen inte kommer ska man klaga. Piribauer berättar om när han höll på att gå miste om nästan hundratusen kronor från intensivt turnerande i Norge. Han spelade ymnigt men fick nästan ingenting, och så började en runda med mailväxlingar med Stim och deras norska motsvarighet TONO, varv på varv av klagomål och reklamationer. Till slut fick han rätt. Han visar utdragen ur sina konversationer där det framgår att Stim haft dåliga rutiner när det gällde att förse TONO med underlag.

– Då droppade det in 94 000 kronor som jag inte hade fått om jag inte hade bråkat.

När streamingtjänsterna började vinna mark märkte han att det var viktigt att ha koll även där. Hösten 2012 begav sig Piribauer online och lade upp musik på Spotify. Men när Stimavräkningarna började komma och han jämförde dem med aggregatorns streamingstatistik såg han att han inte fick betalt för alla låtar som spelats. Det gjorde honom fundersam och när det bara fortsatte började han klaga.

– Nu har Stim rättat till det säger de, jag fick en massa retroaktivt i senaste utbetalningen men det var ju för att jag hållit på och klagat på dem i två år.

Johan Piribauer läser ur sina många och långa mailkonversationer med Stim och berättar att det inte var alla låtar som spelats på Spotify som matchades mot de han lagt in i Stims register, och att han därför inte fick betalt. Om ett spår har under 5000 streams per månad automatchas det inte. Han visar mail där de skriver att låtar som spelas lite på Spotify skulle ta för mycket arbetstid i anspråk att matcha manuellt mot verksregistret. Antalet streams styr alltså om man ska få betalt eller inte.

Om låten spelas under 5000 gånger så får du inget?
– Det låter ju som det, att då blir de inte matchade.

Och då får du inga pengar?
– Då får jag inga pengar. På Stims årsstämma 2015 hade de ett informationsmöte och berättade att vid varje kvartalsutbetalning är det fem miljoner kronor som inte kan kopplas till något verk.

Vad händer med de pengarna då?
– Bra fråga. Det visade sig att förut satte de dem i en pott som de som blir matchade får dela på och det blir någon sorts analogifördelning. Det blir 20 miljoner på ett år och där finns mina låtar som inte matchats och kanske tusentals andra artisters.

Genom aggregatorernas statistik ser Piribauer hur många gånger hans låtar streamas. Han går igenom den och sedan jämför han med vad han får från Stim. Därför är det viktigt att få specificerade redovisningar från dem.

– Det finns detaljerade avräkningshandlingar men det står väldigt finstilt på Stims hemsida, jag fick reda på det först när jag lämnade in en motion på årsstämman om mer detaljerade handlingar. Då visade det sig att det går att specialbeställa. Och nu kommer man att få dem automatiskt. Så det händer grejer men frågan är om inte någon bråkar, sker det något då?

– Jag vet också att jag inte får alla pengar jag ska ha från min aggregator, men om det är aggregatorn eller en viss onlinetjänst (inte Spotify, red:s anm.) som är skyldig håller jag på att undersöka just nu.

Många som spelas lite tycker att det är för mycket jobb med att jämföra siffror och reagera om något inte stämmer.

– Man måste gräva och fråga och hur många gör det? Det är inte många av alla undergroundartister som gör det. De ser bara "Oj jag fick 3000!" fast de kanske skulle ha fått tiotusen om de hade rapporterat allt eller gått igenom alla avräkningar.

– De vill ju bara skriva låtar, det är så de säger: "Jag vill bara vara konstnär och skriva mina låtar och spela musik." Och då är det någon på ett ställe där du spelar som betalar in Stim-avgift som inte du hämtar ut. Eller så ger Spotify pengar till Stim som du ska ha men inte får för att din låt inte har streamats tillräckligt mycket, den har kanske bara streamats 4000 gånger istället för 5000 och då går pengarna till de mest etablerade istället. Så har det ju varit, tydligen.

Men Johan Piribauers berättelse visar att det lönar sig att bevaka pengaflödena och Musikern ber honom spalta upp sina bästa tips.

– Rapportera varenda livespelning, vilka låtar man spelat, och uppskatta hur mycket arrangören ska betala. Spelar du på en festival som har en entré på en tusenlapp för hela helgen ska du ha betydligt mer än om du spelar på ett ABF-café med fritt inträde.

När det gäller onlinevärlden är Piribauers rekommendation att skippa mellanhanden och lägga ut musiken själv via aggregatorer: "Vi independent som lägger ut musik själva får största delen av kakan, 85 procent." För artister som går genom skivbolag gäller det att de har ett bra avtal:

– Våra låtar kan spelas tio gånger mindre och vi får ändå lika mycket som en stor artist på ett skivbolag som spelas mer men får en liten del av kakan. Och framför allt nu i streamingens tidevarv: Vad gör ett skivbolag? De kanske lobbar in dig någonstans och marknadsför dig men måste det till ett skivbolag för det? Du kanske bara skulle anlita en promotor istället.

I den digitala tidsåldern borde det inte finnas någon anledning att inte ha transparens och Johan Piribauer tycker att alla artister och låtskrivare därute borde göra gemensamma påtryckningar för att förändra situationen.

– Om min låt har spelats 741 gånger så borde det kunna stå både på streamingtjänstens, aggregatorns och Stims avräkning. Är vi fler som ifrågasätter och håller koll ökar pressen.

Uppdatering: Trägen vinner

"Trägen vinner", konstaterar Johan Piribauer när vi kontaktar honom sent i november för att ta reda på vad som hänt sedan intervjun publicerades i förra numret av Musikern. Nu har Stim börjat ersätta honom för alla Spotifystreams med resultatet att deras senaste utbetalning för online var tio gånger högre än tidigare.

– Men antalet streams finns fortfarande inte angivet på deras detaljerade avräkning så det går aldrig att jämföra med aggregatorn och få en fast summa på exakt hur många ören varje stream är värd i Stims utbetalningar.

Nu fortsätter Piribauer att undersöka varför han får för lite pengar från sin aggregator och var på vägen till hans bankkonto läckaget finns – hos dem eller den streamingtjänst han fortfarande får för låga utbetalningar från. Vi lär alltså ha anledning att återkomma till honom i framtiden för en rapport om hur det hela utvecklar sig. Fortsättning följer.

Johan Piribauers tips

• Rapportera alla livespelningar. Stäm av Stim-avräkningarna, lär dig hur mycket du kan förväntas få och be om en specificerad avräkning så att du kan se att alla spelningar är med; ibland kan det hända att arrangören inte betalar Stim-pengar och då får du ju inget för den konserten.
  • Skippa mellanhänderna och lägg ut din musik online själv via aggregatorer.
  • Dina låtar som ligger ute online avräknas hos Stim som sedan betalar dig. Stäm av deras avräkningar mot aggregatorernas och jämför med vad Stim betalar ut. (Spotify skickar datafiler med hur mycket de spelat till aggregatorerna och Stim.)
  • För statistik över aggregatorernas rapporter. Hos en del aggregatorer försvinner statistiken efter ett tag och då kan du inte jämföra när avräkningarna kommer. Jämför sedan din statistik mot aggregatorernas avräkningar så att du kan se att alla streams är med.
  • Om något inte stämmer, klaga.

Vi frågar Stim. Kommunikationschef Karin Jihde svarar

När det gäller utbetalningar för låtar som streamas på Spotify, matchas alla låtar i redovisningen från aggregatorn mot ert verksregister? Finns det någon lägstanivå för hur många gånger en låt ska spelas där under en månad för att upphovspersonen ska få betalt för streamningarna?

– Antalet streams för att få Stimpengar varierar beroende på hur svårt verket är att identifiera. Informationen i rapporterna identifieras automatiskt mot vårt verkregister. Verk som inte får automatisk träff, matchas manuellt när verken streamats fler än 5000 gånger per månad. För närvarande avräknar vi Spotify Sverige fyra gånger per år och utbetalningen sker med ett halvårs fördröjning efter att verket streamats.

Vad händer med pengarna från Spotify för verk som inte får automatisk träff och streamas mindre än 5000 gånger på en månad?

– De omatchade verken sparas nu för att lägga ihop 12 månaders rapportering från Spotify i höst och matcha en gång till automatiskt och sedan manuellt för att kunna identifiera så många verk som möjligt.