Du är här: Hem AKTUELLT Ta hårdrockskarriären utomlands

lördag04 maj 2024

Ta hårdrockskarriären utomlands

Hardrocksseminarium Export Music Sweden

Rökmaskinen var på och metalmusiken dånade ur högtalarna när åhörarna bänkade sig på Export Music Swedens seminarium om hur man slår sig fram på den internationella hårdrocksscenen.

Expertpanelen bestod av medlemmar från band som framgångsrikt lagt den internationella marknaden under sig: Klara Force från Crucified Barbara, Per Sundström från Sabaton och Dark Funerals Lord Ahriman. Med journalisten Ika Johannesson som moderator gick de igenom de viktigaste ingredienserna i en lyckad utlandskarriär och delade med sig av sina erfarenheter av turnéer, marknadsföring och exportstrategier.

Utlandskarriären – ett ekonomiskt måste med oväntade öppningar

Sverige är bra på export av metal och hårdrock och att satsa internationellt är i princip ett måste. Den inhemska marknaden är för liten för att det ska gå att överleva ekonomiskt som hårdrocksartist om man bara går in för en Sverigekarriär. När panelen fick berätta om sina första kontakter med utlandet blev det tydligt att vägen ut i världen är fylld av prövningar men att dörrar kan öppnas på oväntade sätt.

Sabaton blev upplockade av en tysk arrangör på jakt efter det mest obskyra till sin festival SwordBrothers 2002, innan de ens gett ut sitt första album och bara hade en demo att visa upp. Han var sedan deras bokare i många år och idag är Tyskland landet där de säljer flest skivor. Dessutom fick en av festivalens tekniker upp ögonen för Sabaton vilket resulterade i att de blev förband på en stor Englandsturné, där de visserligen blev illa behandlade men som gav dem chansen att bygga ett gott rykte.

Crucified Barbara skulle bli intervjuade i en av Frankrikes största radiokanaler och fick först på plats i studion veta att de dessutom skulle spela live. Det var bara att låna de instrument som erbjöds och köra, men efter den chockartade upplevelsen berättade bokaren att det varit ett test för att se om de kunde spela på riktigt trots att de var tjejer. Sedan ville han fortsätta jobba med dem. Att de haft bra bokare som ordnat många gig i Frankrike har gett dem möjlighet att bygga upp en stor fanskara där och det är där de har sin största publik.

Merchförsäljning och turnéer är tunga inkomstkällor

Panelen pratade om den knaggliga vägen upp och ut i världen och fokus hamnade snabbt på turnélivet, från anekdoter om salmonellautbrott på scen, konsertvakter med k-pistar och elaka managers till hur viktigt det är att turnera mycket om man vill kunna leva på sin musik. Merchförsäljningen kom också in i bilden. Eftersom den blivit en så fundamental inkomstkälla måste man se till att inte bli utkonkurrerad av bootleggers, som riskerar att tränga ut bandets egen merch, eller skinnad av lokala arrangörer och spelställen som kräver procent på försäljningen.

För Lord Ahriman och Dark Funeral är mellanhänderna onödiga. De ordnar själva direktdealar, en för varje lokalmarknad. Sabaton sköter all merch själva och försöker mota bort de många händer som vill gräva i köttgrytorna. Att det är bandet som har copyright på all design gör att de lätt känner igen bootlegprodukter och kan agera.

Musikerförbundet löser enkelt avtalsproblemen

Ika Johannesson undrade om de brukar ta in en expert för att titta på merchavtalen. Klara Force hade en enkel lösning på problemet med avtal överlag: Hon har låtit Musikerförbundets jurist gå igenom varje kontrakt hon tecknat under karriären. Är man med i förbundet ingår tjänsten avtalsgranskning i medlemskapet.

Viktigt med promotion lokalt

Viktigt är också att det finns promotion på de lokala marknaderna. Lord Ahriman underströk att skivbolagen måste ha koll på var banden är ute och spelar och kräva att distributörerna i de länderna marknadsför dem där. Ibland finns inte ens deras album för försäljning när de kommer till ett turnéstopp.

Synken mellan skivbolag, distributör och band haltar ibland och man måste jobba på att förbättra den för att få optimalt resultat. Sabaton, som har eget skivbolag och ger ut sin musik på licens, anlitar företag i städerna de turnerar i för att sköta promotionarbetet på den lokala marknaden.

Tips på vägen

Som avslutning bjöd panelen på sina bästa utlandstips. Per Sundström tycker att man ska börja med en satsning i Tyskland där det finns mycket folk, hårdrock är stort och publiken har hyfsat med pengar. Hans band gick först in för att etablera sig i Europa och få en stabil inkomst där så att de sedan kunde bekosta spelningar i andra världsdelar. Till exempel har de turnerat som förband i USA för att förhoppningsvis få en headlineturné där i framtiden.

Klara Force konstaterade att man måste glömma bekvämlighetsfasonerna och lära sig att hantera tristessen under långa resor på vägarna. Lord Ahriman var inne på samma spår: "Gillar du inte äventyr, ge dig inte ut och turnera."

Snart kommer du kunna se en film från seminarietExport Music Swedens sajt. Håll utkik!

Musikerförbundet är en av Export Music Swedens huvudmän och sitter i deras styrelse.