Du är här: Hem AKTUELLT ”Förhandla om ditt jobb med yrkesstolthet”

fredag17 maj 2024

”Förhandla om ditt jobb med yrkesstolthet”

Maria Bergström. Foto Martin Olsson.
Foto: Martin Olsson.

Som rutinerad proffsmusiker och förtroendevald i Musikerförbundets avdelning Syd känner violinisten Maria Bergström till livescenens blindskär och vet hur man säkrar upp alla detaljer på förhand innan ett gig.

Sedan grundandet 2008 ingår hon i Vindla String Quartet som spelar i en mängd sammanhang, från klassiska konserter, festivaler och barnföreställningar till bröllop och företagsevent, och samarbetar med välkända artister som Tingsek, Linnéa Henriksson och Lina Nyberg. Hon tar även frilansuppdrag på egen hand för projektorkestrar, kyrkokonserter och som solist.

Hela bandet stod plötsligt utan jobb inför julsäsongen

Sin erfarenhet till trots är hon inte helgarderad mot missöden. Under veckorna kring jul avlöser showerna, turnéerna och företagsfesterna varandra, men konkurrensen om publiken är också stenhård och det händer att den bistra verklighetens svikande biljettförsäljning sticker hål på arrangörers glädjekalkyler med konsekvenser för de anlitade artisterna.

– Jag blev bokad som en del i ett storband till att vara med på en turné med en julshow. Tjugosju spelningar skulle det bli totalt. En månad innan repstart ställer arrangören in turnén med anledningen att det har sålt för dåligt. Hela bandet står alltså utan jobb inför julsäsongen, en av de viktigaste perioderna för musiker under hela året.

Musikerförbundets jurister grep in

– Några i bandet var medlemmar i Musikerförbundet och ville ta hjälp av förbundets jurister för att få arrangören att betala en ersättning för de spelningar vi nu förlorat. Eftersom turnén ställdes in så nära inpå start var det svårt att se hur vi annars skulle kunna få igen de spelningarna på annat håll. De som inte var med i Musikerförbundet gick med för att de också skulle kunna få hjälp med ärendet.

– Förbundet tog sig an vår sak och efter många möten med arrangören fick vi ersättning för mellanskillnaden på de spelningar vi själva inte lyckats få ihop av de tjugosju som vi utlovats.

Gratisgig förstör för alla

Men oftast har Maria Bergström att göra med seriösa arrangörer med schysta villkor och har inte råkat ut för någon som försökt blåsa henne på gaget i efterhand. Det är snarare innan spelningarna man riskerar att förstöra för både sig själv och andra genom att acceptera skambud.

– Det finns givetvis bra arrangörer, men alltför ofta får musiker jobberbjudanden med mycket dåliga villkor och löner där arrangören försöker betala så lite som möjligt för så mycket som möjligt, ibland med orden "Det blir jättebra reklam för ert band".

– De band som faktiskt accepterar dessa usla villkor bidrar tyvärr till att arrangörerna kan fortsätta med sina skamligt låga löner till musiker, för har det funkat en gång försöker de igen. Genom att acceptera drar man också med sig andra musiker i fallet, eftersom arrangörerna då drar sin linje vid det senaste lågavlönade bandets gage. Vi måste alla kräva en skälig ersättning för vårt jobb, oavsett var och för vem vi spelar. På så vis höjer vi musikeryrket till en nivå där det värdesätts för det jobb som vi utför och det arbete som ligger bakom.

Maria Bergströms tips

• När jag har kontakt med en arrangör ser jag till att få allting vi kommit överens om när det gäller arbetsuppgifter och ersättning skriftligt, antingen på mail eller i form av ett kontrakt. Då finns allt dokumenterat i fall något oförutsett skulle hända. Att skicka en offert är också ett sätt att säkerställa sina rättigheter.
  • Men det viktigaste är ändå kommunikationen. Ha en god kontakt och prata med arrangören om vad som är ett rimligt pris. Förhandla om ditt jobb med yrkesstolthet. Dubbelkolla också det ni kommit överens om innan spelningen.

Artikeln har tidigare publicerats i Musikern 1 2015.