Du är här: Hem AKTUELLT Musikers och artisters ersättningsmöjligheter hotas av ny dom

lördag18 maj 2024

Musikers och artisters ersättningsmöjligheter hotas av ny dom

Herrey-Johansson-Warner
Musikerförbundets jurist Per Herrey och Jigs-medlemmen Tryggve Johansson.

I dag kom tingsrättens dom i målet mellan dansbandet Jigs och skivbolaget Warner. Saken gäller huruvida gamla avtal om distribution av kassettband, vinyl- och cd-skivor per automatik även ska ge skivbolaget samma rättigheter till digital distribution. Den nya domen ger skivbolaget denna rätt, vilket går på tvärs mot en tidigare dom från i höstas.

Musikerförbundet stämde 2014 skivbolaget Warner för Jigs-medlemmen Tryggve Johanssons räkning. På 1970-talet toppade dansbandet hitlistorna och på senare år har deras gamla låtar strömmats en halv miljon gånger på Spotify.

Eftersom avtalet inte täckte digital spridning ansåg Musikerförbundet att frågan om Warner hade rätt att nyttja inspelningarna digitalt måste prövas i domstol.

Hösten 2015 vann Musikerförbundet en liknande process mot bolaget MNW. Den nya domen handlar om ett mål som påminner om det.

"De olika utslagen i två mycket likartade fall visar på stora svagheter i svensk rättspraxis. Musiker och artister ska inte behöva stämma sig till rättvisa och samtidigt riskera stora kostnader. Deras förhandlingsposition mot de stora bolagen undermineras helt av denna dom", säger Per Herrey, förbundsjurist på Musikerförbundet. "Vårt pågående arbete med att få till en lagstiftning som stärker musikers och artisters rättigheter framstår som ännu mer angeläget i och med denna dom."

"Skivbolagen tillämpar gamla avtalsmodeller för fysisk utgivning vid digital distribution, vilket skapar en djupt orättvis fördelning av intäkterna. Det kan vi inte acceptera", kommenterar Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.