Du är här: Hem AKTUELLT ABBA-musikerna hyllades på Studiorävenutdelningen

lördag18 maj 2024

ABBA-musikerna hyllades på Studiorävenutdelningen

Studioraven 2016

2016 års Studiorävar hyllades traditionsenligt med en prisutdelning på Nalen den 14 februari. Roger Palm och Ulf Andersson, båda gamla originalmusiker i ABBA:s band, tog emot Musikerförbundets hedersutmärkelse för sina insatser i inspelningsstudion och bjöd själva på både jazz och ABBA-hits.

När årets utdelning av Studioräven hölls på Nalen var det två studioveteraner med mer gemensamt än en imponerande livsgärning i inspelningsstudion som hyllades av kolleger och anhöriga.

Trummisen Roger Palm och saxofonisten Ulf Andersson är båda två av originalmusikerna i ABBA:s band och var med och formade gruppens sound i och utanför studion. De kan höras på inspelningarna av de största hitsen, bland annat "Dancing Queen", och 1974 satt de i Melodifestivalens orkester när ABBA vann med "Waterloo".

Roligt att få dela på priset

Studiorävarna själva tyckte det kändes extra roligt att det var just de som fick dela på 2016 års pris.

"Roger är ju en gammal god vän till mig och vi har gjort mycket saker tillsammans", sade Ulf Andersson, "bland annat tributekonserterna för ABBA som jag jobbat mycket med de senaste tio–tjugo åren och som vi har turnerat överallt i världen med."

Roger Palm var överraskad över utmärkelsen för egen del men juryns val av Ulf Andersson förvånade honom inte: "Uffe hade jag röstat på om jag hade varit med i juryn. Tveklöst."

Har spelat med Sveriges främsta

Rävarnas yrkesliv har långt ifrån enbart kretsat kring ABBA. På 70-talet kunde studiomusikerna klara av två tre inspelningar om dagen parallellt med konserter och turnéer, så de har hunnit spela med de flesta i Musiksverige.

Roger Palm kan bland annat höras på "Satellit" med Ted Gärdestad och Björn J:son Lindhs "Esther Williams (Overture)". Ulf Andersson har samarbetat med artister som Monica Zetterlund, Björn Skifs och Eje Thelin.

Prisas för både produktivitet och musikalitet

För att koras till Studioräv ska man ha en omfattande samling inspelningar i bagaget. Juryns Janne Schaffer berättade för konferencier Richard Herrey om hur de finkammar SAMI:s inspelningslistor i jakt på de som varit med på flest låtar.

Utöver en diger produktion ska man sticka ut med sin musikalitet och förmågan att inspirera och samarbeta med sina studiokolleger, vilket aftonens pristagare är välkända för. Janne Schaffer utnämnde till och med Roger Palm till "själva definitionen av en studioräv".

ABBA-bandets originalmusiker återförenades

När de tagit emot priset bestående av en Lasse Åberg-tecknad litografi och 50 000 kronor och pratat musikerminnen var det dags för kvällens andra höjdpunkt. Ytterligare två av ABBA-bandets originalmusiker, Janne Schaffer och Stefan Brolund, anslöt sig till Studiorävarna för att väcka svunna tider till liv igen. Tillsammans med Camilla Dahlin och Katja Nord som Agneta och Anni-Frid framförde de "Waterloo" och "Dancing Queen".

En hyllning till Kjell Öhman

Sedan växlade bandet över till jazz i en hyllning till den första Studiorävenpristagaren Kjell Öhman som gick bort för några månader sedan.

"Han har betytt oerhört mycket för mig och jag kände honom sedan tidig tonår så det var härligt att få göra en tillägnan till honom", sade Ulf Andersson.

Även Roger Palm har influerats djupt av Kjell Öhman och har honom att tacka för att han slog in på musikerbanan:

"Jag gick i hans skola och så blev det. Han tog hand om mig. Och han lärde mig. Det var som Jocke Ekberg sade: Bara att vara i närheten av honom, det vibrerade på något sätt. En enastående människa."

Läs mer om Studiorävenpriset.