Du är här: Hem AKTUELLT Nu lanseras Fair Internet Sverige

lördag18 maj 2024

Nu lanseras Fair Internet Sverige

Fair internet Sverige

Nu har Fair Internetkampanjen fått en svensk plattform i fair-internet.se. På sajten kan du följa vår kamp för en rättvis ersättning till artister och musiker när deras musik spelas på streamingtjänsterna.

Ta del av debattinlägg och aktuell rapportering från de svenska musikerorganisationernas möten med beslutsfattare och politiker!

Skriv på listan och gör skillnad

På fair-internet.se kan du själv vara med och sätta agendan för hur framtidens intäkter från digitala tjänster ska fördelas. Genom att skriva på namninsamlingen för en rättvis ersättning till artister och musiker bidrar du till att påverka politikerna och få dem att lyssna. Tillsammans utgör vi en stark kraft för förändring!

Det är nu vi har möjlighet att ändra EU-lagstiftningen

Idag är ersättningen till de som skapar musiken knapp eller obefintlig samtidigt som andra tjänar pengar på den blomstrande streamingmarknaden. För att få en rättvis fördelning av intäkterna behövs en oavvislig ersättningsrätt till musiker och artister.

Just nu pågår en översyn av EU:s upphovsrättslagstiftning och organisationer över hela Europa samarbetar intensivt med sikte på en sådan lagstadgad rätt till ersättning och därigenom rimligare villkor.

Dagens ersättningssystem

Mer än 90 procent av all musikförsäljning består av strömmad musik. När någon lyssnar på en låt får artisten mellan 0,2 och 0,8 öre i ersättning. En miljon lyssningar ger då max 8 000 kronor, pengar som ofta ska delas med alla i bandet. Bakgrundsmusiker utan avtalade royaltyrättigheter får ingenting när deras musik konsumeras på streamingplattformarna.

Vill du veta mer om Fair Internet?

Läs mer om kampanjen och vad som händer på EU-nivå på fair-internet.eu.

Fair internet sverige