Du är här: Hem AKTUELLT Musikerförbundets frilansavtal stärker frilansarnas situation

lördag18 maj 2024

Musikerförbundets frilansavtal stärker frilansarnas situation

Avtal 2016

Musikerförbundet har inlett årets kollektivavtalsförhandlingar om nya villkor med Sveriges Television, Sveriges Radio, Sveriges Utbildningsradio och Svensk Scenkonst.

Förutom att vi yrkar på höjningar med 3,2 % på ersättningarna i avtalen för 2016 kräver vi förbättringar för våra frilansande medlemmar.

Kollektivavtalens ersättningssnivåer ska inte kunna konkurrensutsättas genom att arbetsgivaren frestas betala lägre kostnader för en fakturerande musiker än vad som skulle vara fallet med en anställd. På sikt urholkar ett sådant agerande även anställningstryggheten för de tillsvidareanställda!

För att detta inte ska kunna ske kräver Musikerförbundet att de som fakturerar ska ha minst 50 % över vad en anställd skulle erhålla för likvärdig arbetsinsats. Dessa 50 % motsvarar kostnaderna för bl.a. semesterersättning, sociala avgifter, tjänstepension och arbetsmarknadsförsäkringar.

Inom Svensk Scenkonsts område har allt fler institutioner fått nya krav från sina huvudmän, utöver tidigare musikalisk kärnverksamhet. Sammanslagning av institutioner som Stockholms Stadsteater och Kulturhuset, eller utökade uppdrag, som Malmö Symfoniorkesters nya hemvist i Malmö Live, har skapat nya möjligheter för diverse musikaliska genrer, vilka inte kan tvingas in under avtalen för dessa institutioners huvudsakliga inriktning*.

Det är inte acceptabelt att kollektivavtal för de anställda inom t.ex. en symfoniorkester eller teater ska sätta gagenivåer även för frilansare som spelar utanför symfoniorkestern eller teaterföreställningen.

Därför kräver Musikerförbundet att frilansare utanför dessa "huvudverksamheter" ska ha ersättning enligt vårt frilansavtal för engagemang med färdigrepeterad repertoar.

Innan årets höjning ger detta avtal en lön på 3 668 kr vid ett enstaka framträdande.

– Det är viktigt att förbättra villkoren för alla frilansande musiker i Sverige, oavsett om de spelar jazz, klassiskt, rock, folk, world eller pop, säger Musikerförbundets avtalssekreterare Thomas Bjelkerud, och fortsätter: På sikt äventyras också de tillsvidareanställda om inte frilansarnas utsatta situation respekteras!

(Frilansavtalet har tidigare varit grunden för Rikskonserters verksamhet och är också gällande för landets länsmusikstiftelser).

* MalmöLive och Musikerförbundet har redan en överenskommelse om att frilansavtalet ska gälla i sådana fall.