Du är här: Hem AKTUELLT Rekordutbetalningar till musiker och artister – SAMI:s årsstämma rapporterade om ljusa tider

lördag18 maj 2024

SAMIs arsstamma 2016
SAMI:s vd Stefan Lagrell presenterade en ljus rapport om det gångna året och framtiden.

Kaoset i svallvågorna efter förra vd:n är ett avslutat kapitel och nu ser framtiden ljus ut. När 2015 summerades på SAMI:s årsstämma kunde ordföranden Jan Granvik rapportera om ännu ett rekordår.

SAMI samlar in och fördelar ersättningar till musiker och artister när deras musik spelas offentligt, och utbetalningarna till organisationens drygt 35 000 anslutna rättighetsinnehavare landade på totalt 128,9 miljoner kronor 2015 – en ökning på uppåt 9 % jämfört med 2014. Sett över en tioårsperiod har utbetalningarna ökat med hela 220 %.

Uppstädat efter förra vd:n

När SAMI:s dåvarande vd Hans Lindström avskedades och polisanmäldes för grov trolöshet mot huvudman och försvårande av skattekontroll 2006 sattes hela verksamheten i gungning. Efter ett decennium av metodiskt arbete har organisationen återhämtat sig och står nu på en stabil ekonomisk grund.

I början av 2015 dömdes Lindström i hovrätten till ett års fängelse och ett skadestånd på 17 miljoner kronor och historien har därmed fått ett definitivt avslut.

Redo för framtida utmaningar

SAMI har målmedvetet byggt upp en beredskap för att tackla de utmaningar framtiden för med sig. Vd Stefan Lagrell lyfte bland annat Sällskapsdirektivet som kommer att implementeras i svensk lagstiftning 2016. Den nya regleringen av de europeiska upphovsrättssällskapens verksamhet syftar till att öka transparensen och förbättra styrningen, något som bland annat kommer att kräva tunga it-resurser när distributionen av ersättningar till musiker och artister ska anpassas.

En annan utmaning är kampen för rättvisa ersättningar från streamad musik. Med kampanjen Fair Internet For Performers arbetar SAMI, liksom Musikerförbundet, för att förändra lagstiftningen i Europa och införa en garanterad rätt till ersättning för artister och musiker och det arbetet fortsätter under 2016.

Styrelseutbildning ger artister möjligheten att påverka

Under 2015 initierade Musikerförbundet en utbildning i styrelsearbete för att ge musiker och artister kompetensen att engagera sig och påverka musikbranschens villkor inifrån. Den anordnades av SAMI och en av deltagarna var Ellinor Borggren, ordförande i Musikerförbundets Avd. Öst. På årsstämman valdes hon in som suppleant I SAMI:s styrelse så satsningen bär redan frukt.

Ellinor Borggren
Ellinor Borggren, ordförande i Musikerförbundets Avd. Öst och nybliven styrelsesuppleant i SAMI.

Musikerförbundet och SAMI

Musikerförbundet är en av SAMI:s grundarorganisationer och har ett antal representanter i styrelsen, bland annat förbundsordförande Jan Granvik på ordförandeposten.

Läs mer om vad SAMI gör på deras hemsida.