Du är här: Hem AKTUELLT Lika mycket i plånboken till frilansarna

lördag18 maj 2024

Lika mycket i plånboken till frilansarna

Lika mycket i planboken

Lika lön för lika arbete borde vara en självklarhet även för frilansande musiker, men arbetsgivare dumpar systematiskt egenföretagarnas ersättningar till nivåer långt under kollektivavtalen.

Våra frilansande medlemmar vittnar om hur arbetsgivarens sätt att räkna innebär att de ibland bara får fakturera 23 % över en anställds ersättning enligt kollektivavtal. De får alltså mindre betalt än sina anställda kolleger för samma arbete. Detta innebär dessutom att arbetsgivarna utsätter våra kollektivavtal för oacceptabel konkurrens.

I årets avtalsrörelse krävde därför Musikerförbundet en överenskommelse om kostnadsneutralitet med arbetsgivarna när de anlitar egenföretagare. Genom att betala egenföretagande musiker 50 % över vad en anställd skulle få enligt kollektivavtalet – vilket motsvarar lön och arbetsgivarens lönebikostnader – frestas inte arbetsgivaren att pressa egenföretagarna till lönedumpning och frilansare och anställda får lika mycket i plånboken. På så sätt motverkar vi dagens system där musikers arbete värderas olika.

Svensk Scenkonst har – som enda arbetsgivarorganisation hittills i årets avtalsrörelse – delvis gått Musikerförbundet till mötes genom en ny skrivning. Den är att betrakta som en rekommendation till Svensk Scenkonsts medlemmar om att ta hänsyn till de extrakostnader på ca 50 % som egenföretagarna har (bl.a. arbetsmarknadsförsäkringar och tjänstepension). Detta resulterar i lika mycket i plånboken till frilansarna.

För anställda skrivs löner och ersättningar upp med 2,2 % från den 1 april.

Läs mer om Svensk Scenkonstavtalet (pdf).