Du är här: Hem AKTUELLT Globala musikerfrågor på FIM:s årskongress

Globala musikerfrågor på FIM:s årskongress

FIM Foto Patrik Stenstrom
Foto: Patrik Stenström.

International Federation of Musicians (FIM) samlar musikerfackförbund och andra artist- och musikerorganisationer från världens alla hörn under sitt paraply. Just nu pågår deras årskongress i Reykjavik där man diskuterar yrkes- och branschvillkor ur nationella och globala perspektiv.

En svensk delegation med representanter för både Musikerförbundet och Sveriges Yrkesmusikerförbund besöker kongressen och deltar dessutom i ett antal seminarier, bland annat ett rundabordssamtal om jämställdhet inom musikvärlden som rönte stort intresse.

För en jämställd musikbransch

De många och långa inläggen tecknade bilden av en utveckling som inte går så snabbt som man önskar. I panelen satt deltagare från Sverige, Brasilien, Senegal, Tyskland och Danmark. En av dem var Jan Granvik, som berättade om Musikerförbundets arbete för jämställdhet bland medlemmar och anställda som genomförts med stöd från Kulturrådet.

Han rapporterade även om SAMI:s utbildning i styrelsearbete (initierad av Musikerförbundet) för att ge musiker och artister kompetensen att påverka musikbranschen inifrån, som också har målet att öka antalet kvinnliga styrelseledamöter.

Musikerförbundet om Fair internetkampanjen

Streamingplattformarnas orättvist låga ersättningar till musiker och artister är en annan central fråga och på ett välbesökt seminarium om musik online berättade Jan Granvik om arbetet med Fair internetkampanjen som förs med stor drivkraft på Sverigenivå.