Du är här: Hem AKTUELLT Skivbolaget spred olagligt musik på Spotify – får ändå rätt i hovrätten

lördag18 maj 2024

Skivbolaget spred olagligt musik på Spotify – får ändå rätt i hovrätten

Johan Johansson

Artisten Johan Johansson

I dag meddelade hovrätten sin dom i stämningen mot skivbolaget MNW Music som utan överenskommelse med artisten Johan Johansson (från bl.a. KSMB) lagt ut hans musik på streamingtjänster. Hovrätten delade tingsrättens bedömning att bolaget inte haft rätt att lägga ut inspelningarna på nätet.

Till skillnad från tingsrätten anser dock hovrätten att Johan Johansson inte tillräckligt tydligt krävt att MNW skulle ta bort inspelningarna från digitala plattformar, och att han genom passivitet accepterat bolagets agerande.

Musikerförbundet, som drivit processen för artistens räkning, menar att konsekvensen av domen är att det slås fast att en stor del av all svensk musik på Spotify och andra streamingtjänster nu kan betraktas som olagligt utlagd.

"Hovrättens synsätt innebär ett orimligt tungt krav på att artister ska ha haft insikt nog att uttrycka sig på ett juridiskt korrekt sätt för att inte bli bundna av passivitet", konstaterar Per Herrey, förbundsjurist på Musikerförbundet, och säger vidare att "det innebär samtidigt att kraven på bolagen att upprätta tydliga avtal helt saknar betydelse".

Efter att Johan Johansson/KSMB vann i Solna tingsrätt i höstas överklagade MNW domen till hovrätten. Fallet är unikt i Sverige eftersom det första gången den här frågan prövats svensk domstol, dvs. om skivbolag haft rätt att lägga ut musik på nätet med artister vars avtal upprättades långt före den digitala eran.

"Att hovrätten nu instämmer i tingsrättens uppfattning att musiken de facto lagts ut olovligen på nätet visar att förbundet hela tiden haft rätt i sak. Det vore beklämmande om inte bolagen själva tog sitt ansvar utifrån den här domen och förhandlade om de gamla avtalen" säger Jan Granvik, ordförande i Musikerförbundet.

Musikerförbundet överväger att överklaga domen till högsta domstolen.

För mer information
Jan Granvik, förbundsordförande, tel: 070-736 52 61