Du är här: Hem AKTUELLT Avtalet som Idoldeltagarna tvingas underteckna

söndag05 maj 2024

Avtalet som Idoldeltagarna tvingas underteckna

För att få vara med i Idol måste de deltagare som kvalificerat sig till de tjugo sista
underteckna ett anställningsavtal med Fremantle. Enda alternativet om man inte vill skriva på är att lämna Idolproduktionen.

Kontraktets villkor är milt uttryckt skandalösa. Att begära att deltagarna ska förstå innebörden av åtagandet är dessutom orimligt.

Musikerförbundets jurist Per Herrey har gått igenom kontraktet och kommenterar de mest uppseendeväckande punkterna.

Läs hela avtalet (pdf)
Musikerförbundets jurist kommenterar avtalet (pdf)