Du är här: Hem AKTUELLT 6F stödjer Musikerförbundets krav på kollektivavtal för Idolerna

söndag05 maj 2024

6F stödjer Musikerförbundets krav på kollektivavtal för Idolerna

"Om arbetsgivarna inte hörsammar Musikerförbundets krav är 6F beredda att överväga åtgärder", säger 6F-förbunden i ett gemensamt uttalande.

Efter Musikerförbundets varsel om stridsåtgärder mot Idolproduktionen sällar sig nu andra fackförbund till våra krav på FremantleMedia att teckna kollektivavtal.

"Det borde vara en självklarhet att teckna kollektivavtal och det är en naturlig del i den svenska modellen. Vi uttalar vårt stöd för Musikerförbundens varslade stridsåtgärder och uppmanar FremantleMedia att komma till förhandlingsbordet", säger förbundens avtalssekreterare i ett gemensamt uttalande.

Om arbetsgivarna inte hörsammar Musikerförbundets krav är 6F beredda att överväga åtgärder.

"Den gemensamma kampviljan mot oschyssta villkor är stark, oavsett i vilken bransch de förekommer", säger Musikerförbundets avtalssekreterare Thomas Bjelkerud. "Det värmer."

Förbundsordförande Jan Granvik välkomnar 6F:s stöd:

"Det finns ett stort stöd bland organisationer och allmänheten när man har orimliga villkor och utnyttjar ungdomar på det här sättet. Det är dags att Fremantle inser att det nu är allvar."

6F är ett samarbete mellan LO-förbunden Byggnads, Seko, Målarna, Elektrikerna och Fastighetsanställdas Förbund.