Du är här: Hem AKTUELLT Årets J:son-stipendiat har korats

söndag05 maj 2024

Årets J:son-stipendiat har korats

Emmanuel Hailemariam
Gitarristen Emmanuel Hailemariam är årets J:son-stipenidat.

Varje år delas J:son-stipendiet ut till en ung instrumentalist och kompositör som arbetar genreöverskridande i den hyllade musikern och kompositören Björn J:son Lindhs anda.

I år föll juryns val på gitarristen Emmanuel Hailemariam, som tar emot priset på Janne Schaffers julkonsert den 4 december.

Juryns motivering lyder: J:son-stipendiet 2016 går till en sann tonkonstnär med en högst personlig estetik, där episk minimalism samsas med eruptiv spelglädje. För musik som inte låter sig inordnas i så futtiga begrepp som genrer och för ett sound som fångar hjärta och öra, tilldelas årets stipendium gitarristen Emmanuel Hailemariam.

Den 24-årige stipendiaten har spelat och turnerat med artister inom både jazz, soul, pop, hiphop, jazz och världsmusik, bland annat Jonathan Johansson, Seinabo Sey, Oskar Linnros, Madi Banja och LÉON. Emmanuel skriver också musik och hans samarbeten på den fronten har tagit honom till både Los Angeles och Bangkok.

Priset instiftades efter Björn J:son Lindhs bortgång 2013. Musikerförbundet, som förvaltar fonden, gratulerar stipendiaten och berömmer juryn för ett gediget arbete.