Du är här: Hem AKTUELLT Förhandlingarna för anständiga villkor för Idoldeltagarna fortsätter

tisdag07 maj 2024

Förhandlingarna för anständiga villkor för Idoldeltagarna fortsätter

Musikerförbundet har hela veckan haft intensiva förhandlingar med produktionsbolaget Fremantle angående TV4-programmet Idol. Bolaget anser att deltagarnas ersättning på 875 kr per vecka är rimlig och avser att fortsätta utnyttja ungdomar på ett oacceptabelt sätt.

"Fremantle visar med önskvärd tydlighet gentemot svenska folket och sponsorerna vilken oseriös inställning man har till unga människors villkor", säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

På medlarens uttryckliga begäran skjuter Musikerförbundet på ikraftträdandet av stridsåtgärderna gentemot Fremantle. Uppskjutandet gäller så länge konstruktiva förhandlingar pågår, dock längst till kl. 19.00 fredagen den 9 december.

För ytterligare information

Jan Granvik, förbundsordförande