Du är här: Hem AKTUELLT Konstnärsutredningen har fått kulturskaparnas förslag

torsdag25 april 2024

Konstnärsutredningen har fått kulturskaparnas förslag

Regeringens nya konstnärspolitiska utredning ska granska kulturarbetarnas villkor och undersöka om det statliga stödet behöver förändras för att bättre matcha konstnärskårens behov.

Vår samarbetsorganisation KLYS har lämnat in synpunkter på vad utredningen bör fokusera på och ger konkreta förslag på hur kulturskaparkollektivets villkor kan förbättras. Kulturutövarna måste få rimliga ersättningar, möjlighet att utveckla sitt konstnärskap och bättre tillgång till socialförsäkringssystemet där dagens regler diskriminerar den snabbt växande gruppen frilansare.

KLYS pekar på att det därför inte räcker med satsningar inom kulturpolitikens ram. En heltäckande handlingsplan måste också rymma åtgärder på upphovsrätts-, arbetsmarknads- och skattepolitikens område.

"KLYS lyfter fram flera satsningar vi länge drivit på förbundsnivå", säger Musikerförbundets Jan Granvik. "Att vi måste stärka kulturskaparnas position på upphovsrättsområdet, särskilt när det gäller digitalt nyttjande, är en viktig fråga för musiker och artister. Likaså behovet av att anpassa regelverket kring a-kassa, sjukpenning och andra socialförsäkringar för frilansare. Vi kommer att följa upp hur utredningen tar fasta på förslagen."

Läs KLYS förslag (pdf).

Följ Konstnärspolitiska utredningens arbete.