Du är här: Hem AKTUELLT Musikerförbundet stödjer Hotell- och restaurangfackets varsel

fredag29 mars 2024

Musikerförbundet stödjer Hotell- och restaurangfackets varsel

Hotell- och restaurangfacket varslar om strejk eftersom de inte kunnat enas med Visita. Arbetsgivarorganisationen motsätter sig bland annat kraven på en låglönesatsning som ger anställda med inkomster under 24 000 kronor en extra löneökning.

"Självklart ska LO-samordningens låglönesatsning också gälla Hotell- och restaurangfackets medlemmar. De kvinnodominerade branscherna måste få den draghjälpen om vi på sikt ska få jämställda löner. Att Visita inte vill gå med på det är oacceptabelt. HRF har vårt fulla stöd", säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

Nyligen fick industrifacken igenom låglönesatsningen i sina avtal. HRF menar att Visita inte visar någon respekt för industrins normerande roll och att hotell- och restauranganställda har rätt till samma löneökningar som alla andra på arbetsmarknaden fått.

"Nu tvingas vi lägga ett varsel för våra krav på rimliga löneökningar helt i nivå med LO-samordningen", säger HRF:s ordförande Malin Ackholt i ett pressmeddelande. "Vi måste uppnå jämställda löner och då är en låglönesatsning helt nödvändig."

Strejkvarslet berör nitton företag i sex städer och träder i kraft den 19 april.