Du är här: Hem AKTUELLT Nytt avtal klart med Svensk Scenkonst

fredag29 mars 2024

Nytt avtal klart med Svensk Scenkonst

Avtal Svensk Scenkonst

I veckan undertecknade Musikerförbundet ett nytt avtal med arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst om löner och övriga villkor för anställda musiker vid symfoniorkestrar, teatrar, operahus och länsmusikstiftelser. Det löper från den 1 april 2017 till den sista mars 2020 och ger löneökningar på 2 % per år. Under perioden ska även tjänstepensionerna höjas med sammanlagt 0,5 %.

De nyligen omarbetade lönetilläggen för instrument har också justerats upp samtidigt som det förtydligas i avtalet att musiker har rätt till ersättning även för sina biinstrument om inte arbetsgivaren håller med sådana.

"Många av våra medlemmar vid teatrarna har klagat över att arbetsgivarna inte vill betala för mer än ett instrument. Den typen av tvistigheter hoppas vi slippa med detta förtydligande", säger Musikerförbundets avtalssekreterare Thomas Bjelkerud.

"Om det riskerar att bli väldigt många instrument i en viss teaterföreställning tycker jag att man bör föra en öppen dialog med sin arbetsgivare om kostnaderna för detta så att det inte blir helt ohanterligt i slutändan. Men en rörblåsare med flera saxar, klarinett och flöjt inskrivna i till exempel ett musikalpartitur ska inte behöva förhandla vid varje tillfälle för att få den ersättning hon eller han har rätt till."

För ytterligare information
Thomas Bjelkerud, avtalssekreterare