Du är här: Hem AKTUELLT Yngve Åkerbergstipendiet 2017 går till Ulf Bjurenhed

tisdag23 april 2024

Yngve Åkerbergstipendiet 2017 går till Ulf Bjurenhed

Oboisten Ulf Bjurenhed är årets Yngve Åkerbergstipendiat. Foto Petra Kyllerman.

I år uppmärksammar juryn den välrenommerade oboisten Ulf Bjurenhed vars fackliga arbete, musikaliska virtuositet och engagemang i upphovsrättsfrågor prisas med ett stipendium.

Han får utmärkelsen med motiveringen "Ulf Bjurenhed har under ett långvarigt fackligt engagemang kämpat för musikers rättigheter, både genom sitt arbete i Sveriges Radios Symfoniorkester och sitt engagemang i SAMI:s styrelse. Han besitter, förutom sin lysande musikalitet, en mycket uppskattad lugn saklighet, helt i Yngve Åkerbergs anda".

Ulf Bjurenheds karriär har kantats av framgångar såväl inom som utanför Sverige sedan 70-talet. För närvarande är han verksam som oboist i Sveriges Radios Symfoniorkester, Kammarensemblen och Drottningholms Barockensemble. Han är även en flitigt anlitad solist.

Under årens lopp har han bland annat spelat i Malmö Symfoniorkester och Kungliga Hovkapellet. Utomlands har han ingått i framstående symfoniorkestrar i Tyskland, Portugal och Norge.

Yngve Åkerbergs Minnesfond gynnar facklig och musikalisk utveckling

Minnesfondens syfte är att genom stipendieutdelning stimulera musikalisk, upphovsrättslig och facklig utveckling i Yngve Åkerbergs anda.

Den har tillkommit på initiativ av Musikerförbundet i samarbete med Sveriges Yrkesmusikerförbund och SAMI. Organisationerna kom i sin nära kontakt med Yngve Åkerberg att uppskatta hans person, konstnärskap och engagemang för musikernas yrkesvillkor.

En unik profil i svenskt musikliv

Under många år verkade Yngve Åkerberg som musiker, upphovsrättsexpert och organisationsledare. Han var bland annat kontrabasist i det legendariska Nalenbandet, av många ansett som Sveriges genom tiderna främsta jazzorkester, som under ledning av Arne Domnérus rönte stora framgångar både nationellt och internationellt. Han var även mångårig basist i Radioorkestern.

Han var verksam som förbundsordförande i Musikerförbundet, ordförande i Copyswede och senare en mycket energisk och sakkunnig vd för SAMI. Han var också en internationellt känd upphovsrättsexpert som gjorde stora insatser för att förbättra de utövande konstnärernas rättigheter ur ett internationellt perspektiv. På senare år verkade han för Musikerförbundets ledningsgrupp som förbundssekreterare med ett stort arbetsfält.

Åkerberg arbetade in i det sista och fick 2007 uppleva sin 80-årsdag. Han avled senare samma år efter en kort tids sjukdom.

För mer information
Jan Granvik, förbundsordförande