Du är här: Hem AKTUELLT Fakturera avtalsenligt?

fredag29 mars 2024

Fakturera avtalsenligt?

Fakutera avtalsenligt

Bandet gick med på 15 procent av barintäkterna som gage. Enligt restaurangägaren skulle det bli "en hel del". Summan landade på 940 kronor. Hur undviker man att hamna i en sådan situation? Per Herrey vet råd.

Nyligen fick jag ett samtal från en besviken medlem som spelat på restaurang Urban Nomad i Stockholm. Uppgörelsen var att bandet på fyra personer som gage skulle få 15 procent av intäkterna från försäljningen i baren/restaurangen mellan 21 och 01. Storleken på gaget landade på 940 kronor för hela bandet och medlemmen undrade om det finns någon "avtalsenlig" storlek på gage som man skulle kunna fakturera.

Låt mig först säga att jag bara kan beklaga att resultatet av spelningen inte blev bättre. Det gör ont att höra sådana här berättelser och jag återger den som ett varnande exempel med medlemmens goda minne.

Enligt uppgift från medlemmen hade restaurangägaren på en orolig fråga angående försäljningen svarat att "det brukar bli en hel del, banden brukar vara nöjda". Väl på plats hade bandet insett att det var ett väldigt litet ställe så trots att de själva dragit dit en hel del folk som bidrog till mycket försäljning blev resultatet i slutändan magert.

Till råga på allt fick bandet ordna med egen backline, trots att man uppfattat löften om att det skulle ingå, och dessutom betala resor för tusen kronor. Även dessa kostnader menade bandet att man fått löfte om att restaurangen skulle täcka.

Så till frågan som medlemmen undrade över. Finns det någon avtalsenlig ersättning att fakturera? För att reda ut begreppen, låt mig först förklara. Musikerförbundet har kollektivavtal med vissa parter, exempelvis SVT, Svensk Scenkonst och Visita (här ingår ett stort antal restauranger och hotell). Ett kollektivavtal innebär att våra motparter inte kan underskrida lägstanivåerna i avtalen. Om de gör det begår de kollektivavtalsbrott och Musikerförbundet kan agera och kräva skadestånd och ersättning för medlemmen.

Vad många tyvärr missar är att kollektivavtal endast gäller då man tar spelningen/framträdandet som anställd och således inte om man agerar i egenskap av egenföretagare. Det innebär att förbundet, i de fall när medlemmar väljer att fakturera vid spelning eller framträdande i tv, inte kan angripa avtalet.

För att guida medlemmar att ta "rätt" betalt när kollektivavtal saknas eller inte kan tillämpas, har Musikerförbundet tagit fram en riksminimitariff. Den är dock endast vägledande och inte tvingande för någon part utan ska vara till hjälp för medlemmarna att upprätthålla en minimistandard i branschen.

Om musikerna i ovanstående exempel inte gjort någon överenskommelse som "företagare" och restaurangen lytt under vårt kollektivavtal med Visita hade de som minst fått 940 kronor var i lön per person. Det vill säga sammanlagt mer än fyra gånger den summa bandet fakturerade totalt för denna beklagliga kväll. I det här fallet var restaurangen inte medlem i Visita vilket gjorde att Musikerförbundet blev bakbundet.

Så svaret på frågan är nej, det finns ingen "avtalsenlig" lön att fakturera. Den enda "avtalsenliga" lön man kan fakturera är den som man kommit överens om i det enskilda fallet två företag emellan.

Mitt första råd om man agerar i egenskap av "företagare" är att skriftligt säkerställa den uppgörelse man kommit överens om och aldrig ta en spelning utan någon form av garantisumma i botten (om man ska dela på intäkter med spelstället).

Mitt andra råd är att inte per automatik ta alla spelningar som "företagare". Även om man har firma eller bolag är det inte förbjudet att ta vissa jobb som anställd. Vid tv-uppdrag i exempelvis SVT och TV4 är det ofta mer ekonomiskt fördelaktigt att ta uppdraget som anställd. Vid långvariga engagemang i musikaler eller andra uppsättningar riskerar man att inte få lönegaranti om produktionen går i konkurs och man tagit jobbet som "företagare".

För övrigt önskar jag er alla en skön sommar med många spelningar.

Per Herrey
förbundsjurist Musikerförbundet