Du är här: Hem §20 Firmateckning

onsdag24 april 2024

§ 20 FIRMATECKNING

Förbundsstyrelsen utser de personer som får teckna förbundets firma. Såvida inte förbundsstyrelsen, i specificerade fall som inte påverkar förbundets likviditet, beslutat annat, är firmateckning giltig endast när firman tecknats av två i förening. Bemyndigande som firmatecknare gäller tills vidare och kan när som helst återkallas av förbundsstyrelsen.

Firmatecknare har inte rätt att utan särskilt skriftligt bemyndigande av förbundsstyrelsen för förbundets räkning inköpa eller avyttra fast egendom. Inte heller får firmatecknare utan särskilt bemyndigande belasta förbundets fasta egendom med uttagande av inteckning för gäld eller för förbundets räkning uppta eller bevilja lån.